Zaterdag 14 september verzamelden circa veertig watersporters zich bij de Verkeerspost van Rijkswaterstaat in Nijmegen voor een Praktijkdag van Varen doe Je Samen. De dag was georganiseerd door Onno Walda, vrijwilliger bij het Watersportverbond. Nadat iedereen was ingescheept op de Pannekoekenboot werd koers gezet richting Nijmegen. Al snel werd overgestoken naar de recreatiegeul bij de pas ingevaren brug De Oversteek, genoemd naar de plaats waar de Geallieerden in september 1944 de Waal over staken om de Betuwe te bevrijden.
Veilig varen
Onderweg werden de deelnemers in groepen verdeeld. Eén groep kreeg een presentatie met algemene informatie over veilig varen. Een andere groep bezocht de stuurhut voor een goed overzicht op de Waal. Kapitein Evert gaf een heldere uitleg hoe recreanten om dienen te gaan met de vele beroepsvaart op de rivier.
(foto Varen Doe Je Samen)
“Op drukke dagen passeren hier wel 600 binnenvaartschepen. Doordat veel met het blauwe bord gevaren wordt (verzoek van beroepsvaart om stuurboord op stuurboord passeren) is het soms lastig. Door de stroming varen beroepsschepen soms 20 km/uur stroom mee. Dat gaat hard. Op de Waal, Rijn, Pannerdensch Kanaal en Lek moeten ook kleine schepen (jachten) reageren op het blauwe bord. Het blauwe bord is bedoeld voor alle vaarweggebruikers.” Aldus Hylke Steensma, projectleider van Varen Doe je Samen.
Ruimte
“Op de overige vaarwateren moet beroepsvaart ruimte overlaten voor jachten. Evert gaf aan dat jachtjes soms wel reageren en oversteken, maar dat het dan erg belangrijk is om voor het oversteken goed achterom te kijken. Het blauwe bord kan ook bedoeld zijn voor een achteropkomend beroepsschip.”
Weer een ander groepje kreeg van John en Pim, verkeersleiders bij Rijkswaterstaat, uitleg over de Waal, het blauwe bord en de recreatiegeulen in de bochten. Het laatste groepje ging in gesprek met Hedwig Derksen, schippersvrouw en aanwezig namens Koninklijke Schuttevaer. Hedwig vertelde het verhaal vanuit de stuurhut van de beroepsvaart.
Marifoon is onmisbaar
Van verschillende invalshoeken kregen de deelnemende watersporters dus informatie over veilig varen, en dan vooral gericht op de combinatie van beroeps- en recreatievaart en specifiek op de Waal. De conclusie was dat je hier niet zonder goede voorbereiding moet gaan varen en dat een marifoon er onmisbaar is.
Na terugkomst werd de Verkeerspost onder leiding van Pim bezocht. Hij vertelde een interessant verhaal over de rol en taak van Rijkswaterstaat (garanderen vlotte en veilige doorvaart). Daarna werd de operationele ruimte bezocht waar vier verkeersleiders 24/7 het verkeer begeleiden. Een ervaring op zich.
“VDJS gaat zeker door met het mogelijk maken van dit soort praktijkdagen”, kondigt Steensma aan. “In 2014 worden deze hopelijk ook georganiseerd op bijvoorbeeld het Amsterdam-Rijnkanaal, de Maas en de Westerschelde.”
Meer informatie:
www.varendoejesamen.nl
www.facebook.com/varendoejesamen