Vandaag (donderdag 22 augustus) probeert een delegatie vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse binnenvaartbrancheorganisaties tijdens een bijeenkomst van het stakende sluispersoneel in het Duitse Minden in dialoog te komen met de vakbondsleiders.
De boodschap is helder: de binnenvaart heeft de buik van de stakingen van het sluispersoneel en hoewel er begrip is voor de moeilijke situatie (er dreigen 3.000 arbeidsplaatsen verloren te gaan bij de WSV) wordt de vakbond van het sluispersoneel verzocht de binnenvaart niet langer te betrekken in hun arbeidsconflict. Verdere stakingen van het Duitse sluispersoneel hebben onacceptabele gevolgen voor de binnenvaartondernemers.
Die vakbond is Ver.di roept haar leden al sinds 8 juli op om bij de Duitse sluizen het werk neer te leggen. Willekeurige stakingen op met name de sluizen van de vaarwegen in Nordrhein Westfalen, maar ook op de Main, Neckar, Saar en Moezel. Waar eerst dagdelen werd gestaakt, worden deze inmiddels intensiever met volledige blokkering van de vaarweg tot gevolg.
Bij de Nederlandse binnenvaartorganisaties ontstaat de indruk dat aan de Duitse zijde onvoldoende urgentie gevoeld wordt om het conflict op korte termijn op te lossen. Op 20 augustus drongen de BBU, CBRB, de EVO en Koninklijke Schuttevaer in een brief aan Minister Schultz van Haegen nogmaals aan om internationaal druk uit te oefenen op haar Duitse collega Ramsauer. De binnenvaart heeft behoefte aan zijn daadkrachtig optreden in dit conflict.
Eerder diende de Nederlandse binnenvaart bij de Europese Unie een klacht in tegen de Duitse staat wegens het niet naleven van het beginsel van vrij verkeer van goederen. Op 20 augustus stelde Europarlementariër Peter van Dalen als gevolg van deze klacht schriftelijke vragen aan Europees Transport commissaris Siiem Kallas. Omdat circa 50% van de Noordwest Europese vloot onder Nederlandse vlag vaart, is het de Nederlandse binnenvaartondernemers ernst.
Verlies
Dagelijks wordt een grote groep ondernemers die actief zijn op de Duitse vaarwegen geconfronteerd met verliezen van € 1.500 tot € 2.000 per schip als gevolg van de stakingen. Daarbij moeten ook de klanten soms langer wachten op de lading wat nadelig is voor het betrouwbare imago van de binnenvaart als vervoerspartner.
Lees ook: ‘Ambtenaren bedreigen voortbestaan binnenvaart’.