Ondanks de economische crisis hebben de Nederlandse scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers in 2012 goede resultaten geboekt. Scheepsbouw Nederland maakte donderdag 16 mei bekend dat de Nederlandse scheepsbouwcluster in 2012 een omzet behaalde van 6,1 miljard euro, maar net iets minder dan de 6,2 miljard van 2011. De totale werkgelegenheid nam af van 30.000 naar circa 29.500 fte.
Niches
“Door flexibel in te spelen op veranderende behoeften van de internationale markten konden bedrijven hun positie behouden en soms versterken”, aldus Scheepsbouw Nederland tijdens de algemene ledenvergadering in Eemnes. “De focus van de branche voor de komende jaren is het versterken van de positie van de Nederlandse scheepsbouwcluster op belangrijke niches in de wereldmarkt.”
(archieffoto Tekst & Toebehoren)
Daarvoor heeft de branchevereniging de strategie ‘Nu doorpakken!’ opgesteld. Scheepsbouw Nederland roept de overheid op om hieraan ondersteuning te bieden door te blijven werken aan maatregelen voor versterking van technisch onderwijs en innovatief vermogen, aan handhaving van een gelijk internationaal speelveld en aan exportbevordering.
Scheepsbouw in de wereld
In 2012 leverde de wereldscheepsbouw minder schepen op dan in 2011. De orderintake liep verder terug. Het orderniveau bleef laag door overcapaciteit in vele sectoren van de scheepvaart. Dit begint gevolgen te hebben voor de scheepsbouwcapaciteit in de wereld. Een verdere daling van de wereldwijde werfcapaciteit is echter nodig om vraag en aanbod meer in lijn met elkaar te brengen.
In Europa valt met name de dramatische terugval van activiteit in Spanje en Duitsland op. Duitse werven moesten het voor de crisis vooral hebben van de bouw van containerschepen. Deze markt is echter opgedroogd. De Spaanse scheepsbouwindustrie heeft veel last gehad van de economische crisis en werd sterk geraakt door het bevriezen van het tax-lease financieringssysteem op last van de Europese Commissie.
Naast de drie grote scheepsbouwlanden China, Korea en Japan, de scheepsbouw in Europa en in Amerika, werken ook Brazilië, Rusland, India, de Filippijnen en Vietnam hard aan het opbouwen van hun scheepsbouwindustrie. Ook kleinere landen als Maleisië en Bangladesh spelen in toenemende mate een rol.
Wisselend beeld per marktsegment
De resultaten voor de afzonderlijke marktsegmenten toonden een wisselend beeld. Het grootste knelpunt voor al de bedrijven blijft de beperkte beschikbaarheid van financiering voor nieuwe projecten. Het gevolg: minder projecten konden worden binnengehaald, waardoor de jaarcijfers gemiddeld lager zijn uitgekomen dan in voorgaande jaren.
Zeescheepsnieuwbouw
In totaal zijn er in 2012 95 zeegaande schepen opgeleverd (2011: 116). De orderintake betrof 61 schepen (2011: 83 schepen) met een waarde van €764 miljoen (2011: €1,3 miljard). Het exportaandeel bedroeg 58% (2011: 61%).
Maritieme toeleveranciers
De maritieme omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2012 €3,37 miljard (2011: €3,3 miljard). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering is ruim 17.600 voltijds arbeidsplaatsen (2011: 18.000 fte).
Reparatie, Conversie en Onderhoud
De omzet bedroeg in 2012 €551 miljoen (2011: €487 miljoen). De werkgelegenheid 2.000 fte (2011: 1.950 fte).
Kleine scheepsbouw
In 2012 werden er 90 schepen (2011: 110 schepen) met een waarde van €513 miljoen (2011: €510 miljoen) opgeleverd. De orderportefeuille per 31 december bedroeg 56 schepen (2012: 45 schepen) met een waarde van €425 miljoen (2011: €350 miljoen).
Grote jachtbouw
In 2012 zijn 18 superjachten opgeleverd (2011: 22 superjachten) met een waarde van €657 miljoen (2011: €702 miljoen) en 14 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2011: 18) met een waarde van €589 miljoen (2011: €480 miljoen). De orderportefeuille betrof eind december 59 superjachten (2011: 61 superjachten) met een waarde van bijna €2,2 miljard (2011: €2 miljard).