De bunkerbranche wil de betrouwbaarheid van haar dienstverlening vergroten. Daarom zijn de organisaties, bedrijven en overheden een intensieve samenwerking begonnen om de kwaliteit en de kwantiteit van bunkers die in Rotterdam worden geleverd beter te borgen. Ook willen partijen vaststellen welke stoffen (in bepaalde concentraties) niet in bunkerolie zouden mogen voorkomen. De branche wil verder meer transparantie, met traceerbare productstromen en een efficiënter bunkerproces.
Samenwerken
Vorige week ondertekenden betrokken organisaties een samenwerkingsovereenkomst: Hendrik Muilerman namens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI), Johan van der Steen van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE), Boudewijn Siemons namens Vereniging van de onafhankelijke tankopslagbedrijven (Votob) en Hans Smits, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. Het is de eerste keer dat alle partijen gaan samenwerken om de betrouwbaarheid van de sector verder te verbeteren en het product commercieel nog aantrekkelijker te maken.
(foto Tekst & Toebehoren)
Bemonstering
Concreet betekent het dat de organisaties en de aangesloten bedrijven ernaar streven dat de bunkerolie die in Rotterdam geleverd wordt niet alleen voldoet aan de wettelijke eisen uit Marpol (Maritime Polution) Annex VI, maar ook aan de ISO-8217 norm. De branche wil dat duidelijk is welke stoffen (in bepaalde concentraties) in bunkerolie ongewenst zijn en zal zich maximaal inspannen om te voorkomen dat dergelijke stoffen in bunkerolie terecht komen.
Er komen afspraken over de traceerbaarheid van de bunkers. Zo zal onder andere onderzoek gedaan worden naar bemonsteringsystemen.
Flowmeters
Ook zet de branche zich in voor de ontwikkeling van een betrouwbare, innovatieve manier om geleverde hoeveelheden vast te stellen, bijvoorbeeld door het gebruik van flowmeters. Nog steeds komt het voor – ook bij grote leveringen die een waarde van ruim € 7 miljoen vertegenwoordigen – dat de geleverde hoeveelheid op een ‘traditionele’, minder nauwkeurige wijze wordt bepaald.
Snel bunkeren
De grootste hoeveelheid bunkerolie wordt geleverd aan containerschepen. Deze schepen varen in lijndiensten en verblijven steeds korter in havens. Dat betekent dat er ook steeds sneller gebunkerd dient te worden. Het is dus in ieders belang dat het proces van bunkerleveringen zo soepel mogelijk verloopt.
11 miljoen ton
Na Singapore (40 miljoen ton) en Fujairah (20 miljoen ton) staat Rotterdam met 11 miljoen ton op de derde plaats van ’s werelds belangrijkste bunkerhavens. Per maand vinden er 2.000 bunkerleveranties plaats. Op jaarbasis vertegenwoordigen die een waarde van ruim 6 miljard euro.