- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBelgische staatssecretaris maakt haast met wet tegen prijsdumping

Belgische staatssecretaris maakt haast met wet tegen prijsdumping

- Advertentie -

Delen

De actievoerende schippers hebben in België hun eerste succes geboekt: staatssecretaris Melchior Wathelet van Mobiliteit heeft toegezegd deze week een wet in te dienen die prijsdumping en het varen onder de kostprijs verbiedt.

Hij ontving donderdag 18 april een delegatie van de binnenvaart. Er waren ook vertegenwoordigers van de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) bij het gesprek aanwezig. Tijdens de vergadering is besloten een werkgroep in te stellen met vertegenwoordigers van de drie gewesten, de federale overheid en de binnenvaartsector. 

Crisis aanmelden bij Europese Commissie
Zij gaan vier punten behandelen, waarvan de wet tegen prijsdumping de voornaamste is. In een verklaring van de staatssecretaris somt hij ze op:
1) De staatssecretaris start, met ondersteuning van de drie gewesten, “de procedure ‘structurele marktverstoring’ voor de binnenvaart bij de Europese Commissie. Deze procedure, die bestaat uit het aanmelden aan de Europese Commissie, van een structureel onevenwicht tussen vraag en aanbod, verergerd door de economische crisis”.
2) Wathelet zal eveneens deze week “een ontwerp van koninklijk besluit neerleggen dat de strijd wenst aan te gaan tegen de dumping die de sector schaadt. Deze tekst zal de medeverantwoordelijkheid van de opdrachtgever en de tussenpersonen in het vervoer invoeren in het geval dat er prijzen toegepast worden die de kosten niet dekken.”
3) De werkgroep zal de concurrentiepositie van de Belgische vloot ten opzichte van deze van de vloten van de buurlanden evalueren. “De Staatssecretaris voor Mobiliteit engageert zich dat hij zonder verwijl de eventuele situaties van oneerlijke concurrentie zal melden aan de Europese Commissie.”
4) “De werkgroep zal eveneens de bijzonderheden van de sector behandelen. Deze denkoefening zal de technische aspecten en het sociaal statuut omvatten.”

Stakende schepen in het Antwerpse Straatsburgdok. (foto Scoopshot/Wesley)

Wathelet en de transportministers van de gewesten hebben ook beloofd contact op te nemen met hun Europese collega’s om hun steun te vragen voor “de noodzakelijke harmonisering van de regels van de werking van de Europese binnenvaartmarkt”.

Steun van andere landen nodig
De BinnenvaartBrancheUnie heeft verheugd gereageerd op de toezeggingen die Melchior Mathelet aan de Belgische binnenvaartsector heeft gedaan. “Het feit dat België bereidheid toont om een ‘ernstige marktverstoring’ aan te melden, is exact in lijn met wat de BBU met klem aan de Nederlandse minister vraagt. Na die aanmelding kan de Europese Commissie ‘passende maatregelen’ treffen die de sector weer perspectief moeten bieden.“
Het is wel een voorwaarde, zo waarschuwt de BBU, dat de belangrijkste binnenvaartlidstaten de aanmelding ondersteunen. Nederland deed zo’n verzoek in 2009 namelijk eens omdat het vond dat de crisis in de binnenvaart structureel is. Toen steunden België en Duitsland die procedure niet.

Onderbouwing
De BBU meldt dat een wetenschappelijk bureau momenteel in opdracht van de BBU werkt aan de onderbouwing van de crisisaanmelding. De brancheorganisatie zal dat rapport “zo spoedig mogelijk na oplevering ter beschikking stellen van de minister, zodat zij een effectief instrument heeft om ook de overige binnenvaartlidstaten te overtuigen dat de crisis in de binnenvaart, die begonnen is als een conjuncturele aangelegenheid, inmiddels keihard een structureel karakter heeft.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -