Promotie Binnenvaart Vlaanderen begint met een proef voor een versnelde opleiding van matrozen tot schipper. Het initiatief gaat vandaag van start en gebeurt in samenwerking met Syntra Midden-Vlaanderen en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Erkenning
Hoewel de binnenvaart grotendeels een gewestelijke materie is in België, blijft de federale overheid nog altijd bevoegd voor de algemene reglementering voor verkeer en vervoer. Daaronder valt ook het erkennen van opleidingen om deel te kunnen nemen aan examens voor vaarbewijs en Rijnpatent. Met hun initiatief willen PBV en haar partners een opleiding bieden ter voorbereiding van het examen voor het vaarbewijs. Het is de bedoeling om uiteindelijk te komen tot een opleidingstraject dat aan een volmatroos de mogelijkheid biedt om in één jaar tijd de stap te zetten naar de functie van schipper. Voorlopig gaat het nog om een proefproject met een beperkt aantal kandidaten, waarna alle partners een evaluatie zullen doorvoeren.
Vaartijd
Wie vandaag de dag een vaarbewijs wil bekomen voor het besturen van een binnenschip moet onder meer slagen voor een theoretisch examen over de vakkennis en voorafgaand vier jaar vaartijd bewijzen. Als één jaar vaartijd gelden 180 effectieve vaardagen in de binnenvaart. Binnen een periode van 365 opeenvolgende dagen kunnen maximaal 180 dagen als daadwerkelijke vaartijd worden meegerekend.
Dit zijn voorwaarden die gebaseerd zijn op internationale voorschriften. Een vermindering van de vereiste vaartijd is in overeenstemming met de voorschriften mogelijk wanneer de aanvrager houder is van een door de federale overheid erkend diploma ter afsluiting van een gespecialiseerde binnenvaartopleiding met praktijkstages.
Syntra Midden-Vlaanderen
Syntra Midden-Vlaanderen organiseert al geruime tijd opleidingen voor binnenvaartondernemers, en doet daarbij een beroep op LeNa (‘Leren Navigeren’), de binnenvaartsimulator. Deze werd ontwikkeld met steun van de Vlaamse regering en bootst diverse realistische vaarscenario’s na op de Schelde en in de Antwerpse haven.
Omdat de internationale voorschriften vooralsnog geen concrete waarderingsmogelijkheid bieden voor opleidingen op simulator kan de opleiding met LeNa op dit ogenblik nog niet door de federale overheid erkend worden ter vermindering van de vereiste vaartijd. Daarom, wordt er tijdens het proefproject enkel gewerkt met matrozen die hoe dan ook al voldoen aan de huidige voorwaarden van vaartijd.
Simulator
Voor PBV is het de bedoeling om de doorlooptijd, de theoretische kennis, en de praktijkervaring van dit nieuw opleidingstracé op te volgen. Daarnaast wil men de praktijkoefeningen op de simulator verfijnen en beoordelen welke vaardigheden op welke manier via LeNa kunnen worden verworven. De federale overheid zal dit opleidingstraject beoordelen, "zodat wat nu nog een proefproject is kan uitmonden tot een voorstel van volwaardige opleiding die, zoals eerder besproken met de FOD Mobiliteit en Vervoer, zou kunnen erkend worden en geïntegreerd worden in het curriculum en de carrièreplanning van een matroos die een volwaardig vaarbewijs wil bekomen." Aldus PBV.
Nieuw bloed
PBV vindt de uitbouw van opleidingen en het motiveren van jonge mensen voor het beroep belangrijk. "De professionalisering van de sector, de schaalvergroting van de schepen, het overschakelen op ploegwerk aan boord, de toenemende technische kennis en certificaten die vereist zijn om met bepaalde goederen op sommige binnenwateren te varen, en niet het minst de veroudering die toeslaat in de traditioneel familiaal gerunde binnenvaartbedrijven, maken het tot een prioriteit om de opleidingen en instroom in het beroep te bevorderen."
"De door Parlement, Regering en Europese Commissie onderschreven doelstelling om een groeiend aandeel van het goederenvervoer te laten gebeuren door de binnenvaart, maakt maar kans op realisatie als er ook gekwalificeerde en professioneel onderlegde jongeren worden aangetrokken en kunnen doorstromen in wat velen van hen associëren met een avontuurlijk, aantrekkelijk en wisselend beroep."