Omdat er op het Albertkanaal vaak te snel wordt gevaren, gaat NV De Scheepvaart vanaf februari trajectcontrole uitvoeren. Dit gebeurt op basis van de meldplicht als schepen aan hun vaarroute beginnen. “Bij de zes sluizen op het kanaal registreren we telkens hun precieze aankomsttijd”, zegt woordvoerder Paula Palmans.
“Op basis daarvan berekenen we of ze te snel hebben gevaren.” Wie te snel vaart, kan vanaf februari worden tegengehouden aan de eerstvolgende sluis. Heeft men het traject veel te snel afgelegd, dan blijft men aan de kant voor het dubbele van de tijd die men heeft uitgespaard. Overigens wil De Scheepvaart in een eerste fase vooral informeren en sensibiliseren. “Pas na een aantal verwittigingen, kunnen hardleerse schippers een sanctie verwachten”, aldus de vaarwegbeheerder.
De trajectcontrole moet de veiligheid op het kanaal verhogen en afkalven van de oevers door hoge golfslag tegengaan. Volgens De Scheepvaart gebeurt het ook regelmatig dat schepen die aan de kade liggen door de golfslag van te snel varende schepen worden losgeslagen. Vooralsnog vindt alleen op het Albertkanaal trajectcontrole plaats. NV De Scheepvaart sluit uitbreiding van de controles op een later tijdstip niet uit. De maximale vaarsnelheid hangt af van de diepgang.