- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKetchup gaat straks per schip

Ketchup gaat straks per schip

- Advertentie -

Delen

Ketchup-producent Heinz verplaatst in 2013 een deel van zijn  transporten naar het water. Dat kondigde Tom Tillemans, hoofd Logistics Network Development bij Heinz, maanag 10 december aan tijdens een werkbezoek aan de binnenvaart met Tweede Kamerlid Dijkstra. I

In januari 2013 wil Heinz zijn eerste containertransport per binnenvaartschip realiseren. Op termijn zou deze stap naar de binnenvaart jaarlijks 10.000 ritten op de drukke rijksweg A15 schelen. Heinz is daarmee het eerste bedrijf in een reeks bedrijven die deze week hun plannen rondom het vervoer over water aankondigen.

Goed alternatief
De containers van Heinz bevatten de ketchup die de fabriek voor de Europese markt produceert en vanuit de productielocatie in Elst richting Rotterdam vervoert. Vanuit Rotterdam gaan de containers met een shortsea-schip naar het land van bestemming. Nu gaat het vervoer vanuit Elst naar Rotterdam over de drukke A15, maar vanaf januari zullen de containers vanuit de inland terminal in Cuijk over water naar de Maasstad vervoerd worden.
Tom Tillemans legt de keuze voor the Blue Road (de naam waarmee de binnenvaart zich in de markt zet) uit: “Niet alleen omdat de A15 al jaren in de filetop-10 staat en er naar verwachting meer congestie komt ten gevolge van Maasvlakte 2, maar ook door het verwachte tekort aan chauffeurs zijn wij gaan kijken naar alternatieven om onze producten naar Rotterdam te vervoeren. De binnenvaart biedt een goed alternatief.”

Logistieke koplopers
Heinz is één van de koplopers die kiest voor het vervoer over water. Opmerkelijk is daarbij dat het gaat om zogeheten continentale containerstromen. Dit zijn de gecontaineriseerde goederenstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben. Vanwege de korte doorlooptijden werd de binnenvaart voorheen niet in deze logistieke ketens ingezet.
De logistieke koplopers in Nederland willen tezamen onderzoeken of zij meer van deze ‘lanes’ over the Blue Road kunnen ontwikkelen met dagelijkse afvaarten op Rotterdam. Donderdag 13 december geeft Tom Tillemans hierover een presentatie voor collega verladers tijdens het Europese binnenvaartevenement Barge to Business in Ahoy Rotterdam.
Het was om die reden dat het Tweede Kamerlid Dijkstra tijdens het werkbezoek aan de binnenvaart uit handen van Tom Tillemans een ludiek kistje overhandigd kreeg. In het kistje zat niet de gebruikelijke wijn, maar de producten die voortaan over water vervoerd zullen worden. Waaronder een goede fles Heinz Tomato Ketchup.

Maatwerk Voorlichting Binnenvaart
Heinz is voor de overstap intensief begeleid door het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Mede door de bemiddeling van het BVB is Heinz aan tafel gekomen met de juiste partijen om de overstap te maken. Zoals Samskip, die het door-to-door transport voor Heinz uitvoert en de nieuwe opzet voor het multimodale transport met de binnenvaart coördineert.
Marco Huisman van het BVB: “Nu is het zaak om naast Heinz ook andere bedrijven in de regio te vinden die op het schip willen stappen. Hoewel het jaarlijks gaat om 10.000 ritten is er nog ruimte genoeg op het schip.”

Lean and Green Barge
Bureau Voorlichting Binnenvaart en Lean and Green Barge bundelen de krachten. Door deze samenwerking ontstaat een koppeling tussen expertise van de binnenvaart en de netwerkgerichte aanpak van Lean and Green. Het doel is door regionale samenwerking containerstromen te bundelen en op concurrerende wijze te vervoeren via de binnenvaart.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -