- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNationaal Platform LNG gaat aan de slag

Nationaal Platform LNG gaat aan de slag

- Advertentie -

Delen

De Green Deal LNG, waarover we eerder publiceerden, is nu ook echt van start. Op 5 juli presenteerde een groep bedrijven plannen voor de introductie van het vloeibaar aardgas als schone transportbrandstof in Nederland. Dat gebeurde in Rotterdam in aanwezigheid van minister Verhagen van Economische Zaken.

Minister Verhagen temidden van Deltalinqs-voorzitter Van Sluis (links) en de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. (foto Rotterdam Climate Initiative)

Vloeibaar gas (Liquefied Natural Gas, LNG) kan een bijdrage leveren aan het schoner maken van de transportsector, door vermindering van de uitstoot van NOx, SOx, fijn stof en broeikasgassen. De doelstelling van de Green Deal is dat in 2015 minstens vijftig binnenvaartschepen, evenveel zeeschepen en 500 trucks op LNG rijden.
Drie weken geleden tekenden initiatiefnemers de ‘Green Deal LNG’ met minister Verhagen en staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu. Op 5 juli kwam Verhagen naar Rotterdam om de eerste plannen te bespreken. Het begin van de keten is gesitueerd op de Rotterdamse Maasvlakte, bij de Gate Terminal van Gasunie en Vopak, waar LNG over zee naar Nederland wordt aangevoerd.

Gate Terminal
De Gate Terminal draait sinds 2011. Tot nu toe gaat het vloeibare gas via het pijpleidingnet van Gasunie naar gebruikers in binnen- en buitenland. Het vormt daarmee een belangrijke schakel in de energievoorziening van ons land en omringende landen. Gasunie en Vopak maken nu plannen om naast de Gate Terminal een kleinere terminal te bouwen, waarmee LNG kan worden overgeslagen naar tankauto’s. Deze brengen de LNG naar tankstations, als schone brandstof voor het wegtransport en naar bunkerstations voor de scheepvaart. Ook is een kade gepland, zodat LNG in kleinere schepen kan worden afgevoerd.

LNG

LNG is aardgas dat wordt afgekoeld tot min 162 graden Celsius. Het wordt dan een heldere vloeistof, waarbij het volume met een factor 600 gereduceerd wordt. Dit maakt het makkelijker en goedkoper om te transporteren en op te slaan. Er is een potentiële Nederlands markt van 2 tot 3 miljoen ton LNG als transportbrandstof (2030), wat een mogelijke reductie in broeikasgas equivalenten betekent van ruim 1 megaton per jaar en voor fijnstof een reductie van 400 tot 600 ton per jaar. Ook de emissies van NOx en SOx dalen (in vergelijking tot bijvoorbeeld diesel) en de geluidbelasting neemt af. Op langere termijn is verdere vergroening mogelijk door het opvoeren van het aandeel duurzame bio-LNG, gebaseerd op organische koolstof.

“We willen dat de Nederlandse scheepvaart en het wegtransport gebruik gaan maken van de schone brandstof LNG, oftewel vloeibaar gas”, zei minister Verhagen tijdens de bijeenkomst. “Dit biedt kansen voor het bedrijfsleven, maar minstens zo belangrijk is het milieuvoordeel. Vloeibaar gas is beduidend beter voor de luchtkwaliteit dan traditionele transportbrandstoffen. Het is heel mooi dat bedrijven en organisaties hier in Rotterdam bij elkaar zijn om samen deze nieuwe keten vorm te geven.”

Rijnvaart
Op verschillende terreinen wordt gewerkt aan de introductie van LNG als brandstof voor vrachtwagens, binnenvaart, kustvaart, veerboten, vissersboten en sleepboten. Gastankerrederij Anthony Veder investeerde de afgelopen jaren al voor meer dan 150 miljoen euro in de bouw van drie LNG-tankers.
De Green Deal concentreert zich op twee concrete gebieden: het Wadden- en Noordzeegebied en het Rijnvaartgebied Rotterdam-Basel inclusief Amsterdam en Vlissingen. In beide gebieden worden initiatieven ontplooid, zoals de veerboot op LNG van Rederij Doeksen tussen Harlingen en Terschelling, Tankstation Green Planet in Pesse waar LNG-tankinfrastructuur komt voor zware vrachtwagens en twee ethyleenschepen van Anthony Veder die tussen Engeland en het Europese continent gaan varen. Norlines en AG Emst in de Eemshaven zijn van plan om LNG als brandstof te gebruiken en ook Shell is actief bezig om LNG te ontwikkelen als brandstof voor wegtransport en kust- en binnenvaart.

Nationaal Platform LNG
Tijdens de bijeenkomst werd het Nationaal Platform LNG opgericht. Het Platform verenigt initiatieven die zich richten op de LNG-keten en gaat samen met de overheid aan randvoorwaarden werken. Het Platform heeft een ’50-50-500-doelstelling’: ten minste 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG in 2015.
Iedereen die deel wil uitmaken van die 50-50-500-voorhoede kan zich aansluiten. Initiatiefnemers van het platform zijn de twee regio’s verenigd in Energy Valley (het Noord-Nederlandse energiecluster) en Deltalinqs (de ondernemersorganisatie van bedrijven in de Rotterdamse haven). Daarnaast is LNG TR&D betrokken. Dit samenwerking tussen 3TU, VSL en TNO beheert het LNG-deel van het Innovatie Contract Gas en kan zorgen dat onderzoeksresultaten snel in de praktijk gebracht worden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -