Een nieuwe Botlekbrug moet zorgen voor een betere doorstroming van het scheepvaartverkeer. Daarnaast wordt de wegcapaciteit op de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein de komende jaren met 65 procent vergroot. Dat heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu vandaag bekend gemaakt bij de officiële start van de werkzaamheden. “
Zo gaat de nieuwe brug er uitzien.
"Met de aanpak van de A15 maken we de regio sterker en beter bereikbaar. Dit is meer dan een wegproject. We gaan bouwen en onze infrastructuur, zowel de weg als het water en het spoor, beter benutten”", aldus de minister.
Extra asfalt
De A15 is de belangrijkste as voor het wegtransport die het Rotterdamse haven- en industriegebied met het Europese achterland verbindt. De rijksweg staat in de File Top 50 op de 11e plaats. De weg speelt een belangrijke rol in de verkeersafwikkeling van het goederenvervoer van en naar het havengebied en is belangrijk voor het woon-, werk- en recreatieverkeer in de regio. In totaal wordt 85 kilometer extra rijstrooklengte aangelegd in de vorm van parallelwegen en uitbreiding van de bestaande rijstroken.
Daarnaast worden de Botlektunnel, Thomassentunnel en 36 andere bouwwerken, waaronder viaducten, gerenoveerd. Ook verbeteren de fietsroutes in de regio en komt er over ruim 35 kilometer een dynamisch verkeersmanagementsysteem. Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer worden daarmee zo veel mogelijk gescheiden.
Brug: breder en hoger
De nieuwe Botlekbrug wordt breder en bijna twee keer zo hoog. De brug is nu te krap om twee schepen tegelijk door te laten waardoor schepen op elkaar moeten wachten. Met de nieuwe brug kunnen de schepen makkelijker en sneller doorvaren.