- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDoorbraak in NN-zaak

Doorbraak in NN-zaak

- Advertentie -

Delen

Vorige week is een belangrijke barrière genomen om het conflict tussen CBRB en Kantoor Binnenvaart over de bestemming van oude verzekeringsgelden op te lossen. Het CBRB heeft de rechter gevraagd voorlopig geen uitspraak te doen in de lopende zaak over de zogenoemde ‘NN-gelden’ en zowel voorzitter Pieter Struijs van het CBRB als voorzitter Roland Kortenhorst van het Kantoor verwacht binnen vier maanden met een oplossing te komen.

Pieter Struijs geeft aan dat er twee directe aanleidingen zijn voor de beslissing van het CBRB de rechtszaak over de Nationale Nederlanden-gelden op te schorten. Een grote groep leden van het CBRB diende onder aanvoering van scheepsmakelaar en binnenvaartondernemer Frank Galle een petitie in bij het CBRB-bestuur met het verzoek om de rechtszaak op te schorten en ernaar te streven dat het volledige bedrag van de NN-gelden ten goede komt aan de gezamenlijke vertegenwoordiging van de binnenvaart.
De tweede aanleiding kwam van KB. “Het Kantoor Binnenvaart bood ons een handreiking door af te zien van de eis om de gelden te verdelen over de organisaties.”
Tot voor kort hield het KB vol dat CBRB, KB en sleep- en duwbootvereniging Rijn & IJssel elk recht hadden op een derde van de 900.000 euro. Dat was de steen des aanstoots voor het CBRB, omdat bijna de helft van de premies was ingebracht door zijn leden. De andere helft van de premies is volgens een onbekende verhouding verdeeld over KB-leden en niet-georganiseerde ondernemers. Het CBRB vindt dat de leden moeten beslissen waar de premies heengaan.

Sleutel
“Aan alle kanten stonden bij sommige mensen de hakken in het zand”, zegt Roland Kortenhorst daarover. “Ik ben daarom blij dat ook in mijn achterban iedereen vindt dat over de eigen schaduw heen moet worden gesprongen.”
Een gerechtelijke uitspraak zou volgens hem niets oplossen, omdat de rechter in gecompliceerde zaken de partijen vaak dwingt er samen uit te komen. “En dat staat haaks op wat we nu met volle overtuiging samen proberen te bereiken: één solidaire binnenvaartbundeling met lobbykracht. Duidelijk laten zien dat we niet elkaar de hersens inslaan.” Kortenhorst refereert aan de opmerkingen die Zakenvrouw van het Jaar en De Kaap-CEO Thecla Bodewes maakte bij de presentatie van de Topteams in Den Haag: de binnenvaart heeft de sleutel voor de oplossing van de files. Ze zei blij te zijn om de binnenvaart bij die gelegenheid vertegenwoordigd te zien.
Kortenhorst: “Maar dan moeten we wel op één lijn staan. Ik vind dat een mooie opdracht.”

Vier maanden
Over de vier maanden die nodig zijn om het probleem van de NN-gelden op te lossen zegt Pieter Struijs: “We benaderen het positief, maar er zitten nog steeds veel haken en ogen aan. We zullen de komende vier maanden hard nodig hebben om alle problemen te overwinnen. Bijvoorbeeld: hoe op zorgvuldige wijze om te gaan met leden die het geld zelf willen en kunnen gebruiken? De rechten op de premies zijn niet zomaar vervallen. Het geld moet worden veiliggesteld. Hoe komen we tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor dat geld; er moet een bestuur worden benoemd om dat geld te beheren.”
Het geld zou beschikbaar moeten zijn voor ‘de gemeenschappelijke toekomst van de binnenvaart’. Concreet kan dat neerkomen op financiering van projecten die voortkomen uit de aanbevelingen die binnenvaartambassadeur Arie Verberk vorig jaar heeft gedaan. “Bijvoorbeeld een index, zoals Verberk voorstelde”, zegt Pieter Struijs. “Dat kost geld. Natuurlijk vragen we of het ministerie dat wil betalen, maar het kan heel goed dat we daar aan moeten bijdragen. Dat zou kunnen van dit geld. Ook kan ik me voorstellen dat we met het Transitiecomité iemand inhuren om de contributies van de organisaties te harmoniseren.”
Roland Kortenhorst heeft niet direct een bestemming voor het geld. “Belangrijk is dat het niet langer de toekomst van de binnenvaart in de weg staat. En niet meer drogredenen verzinnen om weer te gaan donderjagen!”

Splijtzwam
Het Transitiecomité – het overleg tussen de voorzitters van KB, CBRB en Koninklijke Schuttevaer onder leiding van Arie Kraaijeveld om (in drie jaar tijd) te komen tot één binnenvaartorganisatie – is één van de belangrijkste aanbevelingen van Verberk geweest. Hoewel nog geen concrete feiten in de voortgang zijn te melden, mag wat nu is bereikt in de NN-gelden als een belangrijke doorbraak worden gezien. De lopende rechtszaak is een forse barrière voor de totstandkoming van één organisatie.
Het is bekend dat beide voorzitters elkaar goed liggen. “Roland Kortenhorst en ik kunnen goed samen door één deur”, aldus Pieter Struijs. “Ik ben ook echt blij met de handreiking van het KB en we zullen de komende maanden ook met het Transitiecomité voortgang moeten boeken, anders verlies je het momentum. De branche is er klaar voor.”
Dat onderschrijft Roland Kortenhorst. “De eerste stap voor het transitiecomité was dat de besturen elkaar gaan vertrouwen en dat zware beslissingen worden genomen met z’n drieën. En er zullen vast beslissingen zijn die een inspanning kosten. Maar niet alleen dat, de voorzitters zullen ook met hun achterbannen moeten communiceren en die meekrijgen. Bij het Kantoor Binnenvaart zijn we er ook intern mee bezig. Het belangrijkste is dat die splijtzwam (van de NN-gelden – red.) uit de weg is gewerkt.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -