Gelegen aan de weerszijden van de grenzen van de Europese Unie zijn Roemenië en Nederland de logistieke poorten van Europa. Door nauwere samenwerking tussen de havens van Rotterdam en Constanta kunnen deze landen de logistieke as van Europa vormen. Als verbindende schakel is een belangrijke rol weggeleg voor de binnenvaart. Met deze boodschap ging minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op 20 en 21 april in Roemenië op bezoek. De havens van Constanta en Rotterdam tekenden een overeenkomst waarin deze samenwerking wordt vastgelegd.
Minister Schultz voltrekt de officiële doopplechtigheid van patrouillevaartuig Groningen. (foto’s IenM)
In Roemenië sprak Schultz met minister Anca Daniela Boagiu van Transport en Infrastructuur. Het ging onder meer over de samenwerking tussen de grootste havens van beide landen.
De Roemeense haven van Contanta is een historisch logistiek knooppunt aan de Zwarte Zee met het gezicht gericht naar Azië. Deze haven staat op het punt zich te ontwikkelen tot modern overslagbedrijf aan de oostgrens van de Europese Unie. De haven van Rotterdam, maar ook Nederlandse bedrijven in de op- en overslag, zijn geïnteresseerd om in die ontwikkeling te investeren. Tijdens deze ontmoeting tekenden de havens van Constanta en Rotterdam een overeenkomst die deze samenwerking vastlegt. Beide havens zetten daarmee in op de ontwikkeling van de logistieke oost-west-as in Europa. Ze willen uiterlijk in juni met een concreet plan van aanpak komen.
Donaustrategie
De ministers spraken ook over de Donaustrategie. Daarvoor werken veertien Donaulanden samen voor de ontwikkeling van de Donauzone door onder meer te investeren in spoor, weg en binnenvaart. Ook op dit terrein liggen er kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.
De Groningen glijdt de Donau in.
Tijdens het werkbezoek heeft minister Schultz de Groningen gedoopt die gaat varen voor de Koninklijke Nederlandse Marine. Het vaartuig is gebouwd door de Nederlandse werf Damen Schelde Naval en is de laatste in een serie van vier nieuwe patrouillevaartuigen. Ze zijn uitgerust met de nieuwste technologieën die het mogelijk maken om met een kleine bemanning lang op zee te blijven, bijvoorbeeld in de strijd tegen drugs en piraterij.
Nederland is in Roemenië een van de grootste investeerders met een geïnvesteerd vermogen van 5,4 miljard euro. Roemenië maakt een voorzichtig economisch herstel mee. Tot 2013 ontvangt het land 19,6 miljard euro uit de Europese Structuur- en Cohesiefondsen en 8 miljard euro uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Met de eigen investeringen door de Roemeense overheid, komt het totaal op 35 miljard aan investeringen.