Minister Camiel Eurlings (V&W) heeft vandaag officieel de nieuwe bargeterminal van Trimodal Container Terminal Venlo (TCT Venlo) in gebruik gesteld. Daarmee heeft Venlo naast weg en spoor nu ook een volwaardige ontsluiting voor het goederenvervoer via het water.
Met een kadelengte van 155 meter kan de nieuwe terminal binnenschepen tot 135 meter ontvangen. (foto ECT)
De afgelopen jaren hebben de gemeente Venlo, Venlo Trade Port, de provincie Limburg, en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat samengewerkt aan de ontwikkeling en realisatie van de bargeterminal. Het project ontving een Europese subsidie in het kader van de CERES-regeling, een SOIT-subsidie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en een subsidie van de provincie Limburg. Door de ingebruikname van de bargeterminal heeft het bedrijfsleven een extra transportmogelijkheid voor de afwikkeling van de alsmaar groeiende containerstroom.
135-meterschepen
Met een kadelengte van 155 meter kan de nieuwe terminal binnenschepen tot 135 meter ontvangen. Op dit moment worden er al meerdere verbindingen onderhouden op Rotterdam en Antwerpen. De verwachting is dat de frequentie snel toeneemt.
De terminal ligt op de internationale vervoersassen tussen de Noordzeehavens Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en het industriële Rijn- en Ruhr-achterland. TCT Venlo is zowel exploitant van de bargeterminal als van de bestaande nabijgelegen railterminal in Venlo. Het bedrijf is daarmee in staat om een trimodaal concept aan te bieden waarbij rail-, binnenvaart- en wegvervoer geïntegreerd worden.
ECT
TCT Venlo is een dochteronderneming van ECT in Rotterdam. ECT ontwikkelt onder de naam ‘European Gateway Services’ een netwerk van inland terminals, dat dient als extended gates voor de maritieme terminals van ECT in Rotterdam.
Volgens minister Eurlings is de opening van de bargeterminal belangrijk voor de Nederlandse economie en die van de regio Venlo in het bijzonder. "U hebt hier een superterminal gebouwd die jaarlijks meer dan 200.000 TEU aankan. Het idee dat de Randstad het enige economisch interessante deel van Nederland zou zijn, is achterhaald. Voor een ondernemer die over de dijken heen kijkt, is dit één van de aantrekkelijkste gebieden van het land, juist door de goede verbindingen over weg, water en spoor, tussen de zeehavens en de regio Venlo en het Duitse achterland."
Logistieke hotspot
Wethouder Mark Verheijen (gemeente Venlo, Economische Zaken) zei: “De komst van de bargeterminal zorgt er samen met andere ontwikkelingen voor dat Venlo dé logistieke hotspot van Nederland is. De komende jaren zet Venlo samen met de regio met name in op verdere uitbreiding van diensten die de logistieke branche ondersteunen en versterken, zoals kennisinstituten, onderwijs en zakelijke dienstverlening. Innovatie, ICT en samenwerking zijn daarbij sleutelbegrippen.”
Gedeputeerde Bert Kersten: ”De provincie Limburg zet sterk in op multimodale bereikbaarheid als belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven en daarmee op toename van de werkgelegenheid. Door de lang verwachte ingebruikname van de binnenvaartterminal is het belangrijkste logistieke knooppunt Venlo optimaal, nl. trimodaal ontsloten. Vooral na 2020 wordt een verdere sterke groei in het containervervoer verwacht. Hiermee is de provincie Limburg voorbereid op de verwachte groei in het achterland.”