De Ensemble passert de brug bij Uitwellingerga. (foto’s ROC Kampen)
Afgelopen vrijdag is het 110 meter lange en 11,40 meter brede ms Ensemble binnendoor naar Harlingen gevaren. Normaal mogen schepen van die afmeting niet op het Van Harinxmakanaal komen. Provincie Friesland gaf deze keer toestemming omdat het schip dat voor Harlingen Container Line vaart, door de ijsgang niet de gebruikelijk route IJsselmeer-Kornwerd-Waddenzee kon nemen.
Heen ging de Ensemble van Kampen naar Harlingen met vier lagen containers, waarvoor alle bruggen op het Prinses Margrietkanaal moesten draaien. Op de terugweg, zaterdag, had het schip drie lagen containers aan boord. Beide reizen verliepen zonder problemen.
IJs
De Ensemble vaart op de lijndienst Rotterdam-Kampen-Harlingen. Door het ijs in de vaarweg is Harlingen niet meer bereikbaar via de normale route IJsselmeer-Kornwerd-Waddenzee. De containers die normaal in Harlingen gelost en geladen worden, gaan nu via de terminal van ROC Kampen. Voor de reis van vrijdag 22 januari was het voor het bedienen van de klanten van belang dat de Ensemble toch Harlingen zou aanlopen, legt directeur Hilde Kraaijeveld van ROC Kampen uit.
Uitzondering
De Ensemble is een schip van 110 x 11,40 meter. Vanaf Kampen naar Harlingen stonden de containers vier hoog gestuwd. Alle bruggen op het Prinses Margrietkanaal moesten draaien om de Ensemble door te laten.
De volgende bottleneck was het Van Harinxmakanaal. Met ontheffing mogen daar geladen schepen van 90 x 9,50 meter varen.
Na intensief overleg tussen Harlingen Container Line en de Provincie Friesland gaf de provincie eenmalig toestemming voor de Ensemble zodat het schip vrijdag 23 januari bij wijze van uitzondering het Van Harinxmakanaal mocht bevaren.
“Dit was gelukkig een eenmalige reis”, aldus Hilde Kraaijeveld. “Het kost twee dagen om van Lemmer naar Harlingen en terug te varen. De directe reis over het IJsselmeer duurt vier à vijf uur.”
Bij Terherne.