Met de feestelijke ondertekening van de bestuursovereenkomst is op 20 januari formeel de samenwerking bekrachtigd tussen Rijkswaterstaat, twee provincies en negen gemeenten. Die zijn allemaal betrokken bij de renovatie van de Weesperbrug, de Loenerslootsebrug en de Breukelerbrug.
De drie karakteristieke stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal hebben een grondige onderhoudsbeurt nodig. De Loenerslootsebrug wordt zelfs in zijn geheel vervangen, waarbij beide rijstroken breder worden gemaakt om meer veiligheid te bieden aan de weggebruikers. Tegelijkertijd worden de bruggen zo’n 25 tot 40 centimeter verhoogd om de vierlaagse containervaart in de toekomst een goede doorvaart te verlenen.
KARGO
De drie bruggen maken deel uit van het Rijkswaterstaatproject KARGO. Deze afkorting staat voor Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud.
KARGO is een groot renovatieproject van acht stalen boogbruggen: zes over het Amsterdam-Rijnkanaal, één over het Buiten-IJ in Amsterdam en één over het Lekkanaal in Nieuwegein. Voor de andere bruggen waren al bestuursovereenkomsten gesloten. De betrokken partijen beloven in de overeenkomsten gezamenlijk te werken aan een oplossing, waarbij hinder voor de omgeving zo veel mogelijk wordt beperkt.
Aanbesteding
Rijkswaterstaat voert momenteel aanbestedingsgesprekken met belangstellende aannemers. Komende zomer verleent de dienst de opdracht voor het werk aan alle acht bruggen. Daarna start de geselecteerde aannemer met de voorbereiding van de werkzaamheden. De uitvoering van het werk start naar verwachting in het tweede kwartaal van 2011.
De ondertekenaars: K. de Kruijf (Loenen), G.C. Nagel (Breukelen), mw B.R. van Henten-Meijer (Wijdemeren), J. Heybroek (Weesp), mw I. van der Hee (Rijkswaterstaat), J.W.R. van Lunteren (Provincie Utrecht), E. van Esterik (Maarssen), D.L. Kok (Abcoude), C.P. de Vries (Provincie Noord-Holland), J.A.C. Dekker (De Ronde Venen).
Op de foto ontbreken E. Verdonk (Amsterdam-Zuidoost) en A.J.M. Scholten (Diemen). Zij zetten hun handtekening een dag later.