- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVolgend jaar 920 miljoen voor vaarwegen

Volgend jaar 920 miljoen voor vaarwegen

- Advertentie -

Delen

In 2010 wordt door Verkeer en Waterstaat ruim 920 miljoen euro uitgegeven aan investeringen in beheer, onderhoud, aanleg en verruiming van vaarwegen en sluizen. Het budget voor het stimuleren van vervoer over water via investeringen in binnenhavens (Quick Wins) wordt verhoogd van 55 naar 112 miljoen euro. Dat val top te maken uit de begroting die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde.

Het Centraal Overleg Vaarwegen (waarin EVO, Schuttevaer en Vereniging van Waterbouwers samenwerken) is deels tevreden deels ontevreden. Staatssecretaris Huizinga houdt in de begroting van Verkeer en Waterstaat de uitgaven voor vaarwegen in 2010 grotendeels op het afgesproken peil. Ook de extra impulsen voor het aanjagen van de economie zijn verwerkt. De afspraken rond het inlopen van achterstallig onderhoud (ingelopen in 2016) worden nagekomen", zo somt het COV de onderdelen op waarover het positief is.  "Maar de investeringen in de overnachtingshaven Lobith, Weurt, de omlegging van de Zuid Willemsvaart rond Den Bosch en de aanleg van een vierde sluis bij Klein Ternaaien duren veel te lang." Het COV hoopt dat de aangekondigde crisis & herstelwet alsnog snelheid kan aanbrengen in de uitvoering vaarwegprojecten.

Verruiming van de Maas
Het grootste aanlegproject is de verruiming van de Maas. Dat kost tot 2016 in totaal 518 miljoen euro . Dit jaar is V&W als onderdeel daarvan gestart met het verlengen van sluiscomplexen voor klasse V-schepen (tweebaksduwvaart).
 Door het sluiten van meerjarige baggercontracten met aannemers doen zich op de Waal geen problemen met diepgang meer voor. Hierover is het COV tevreden. Hetzelfde geldt voor de aankondiging dat de vaargeul naar Harlingen (Boontjes) zal worden uitgebaggerd."" 

Overnachtingshaven Lobith en Weurt
Ontevreden is het Centraal Overleg Vaarwegen met name over het gebrek aan voortgang met het Waalproject.  Met name de aanleg van de overnachtinghavens Lobith en Weurt duurt veel te lang. Tevredenheid is er dat in 2010 wordt gestart met de ombouw van de keersluis Zwartsluis tot schutsluis, maar tegen de afspraken in is de ombouw toch en jaar later klaar dan voorspeld (2014). Hetzelfde geldt voor de realisering van de verruiming van het Wilhelminakanaal in Tilburg (2015) en de Twenthekanalen (2010).

"Het COV gaat ervan uit dat investeringen in vaarwegen de komende jaren fungeren als aanjager voor de economie. Het zou niet logisch en wenselijk zijn hier bezuinigingen te zoeken. Bovendien zijn toezeggingen gedaan omtrent het inlopen van achterstanden (2016 voor wat betreft achterstallig onderhoud) en dient het ontstaan van nieuwe achterstanden te worden vermeden."

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -