Het ADNR beschrijft niet specifiek genoeg waaraan brandblusmiddelen van binnenvaarttankers moeten voldoen tijdens het laden en lossen. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van de thema-actie ‘brandslangen binnenvaartschepen’ die ze van januari tot september vorig jaar hield.
Ook is de Inspectie van mening dat het besef voor brandveiligheid bij schippers vergroot moet worden en dat er een brancherichtlijn moet worden opgesteld over het gebruik van blusinstallaties. De inspectie overlegt inmiddels met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven om de brandveiligheid aan boord te verbeteren.
Stolt Rom
De controleactie van vorig jaar richtte zich op de naleving van de wettelijke brandveiligheidseisen die gesteld worden aan de uitrusting van tankschepen tijdens het laden en lossen van gevaarlijke stoffen. Een van de aanleidingen voor de thema-actie was de brand op de Stolt Rom in 2006, “die het grote belang van goed functionerende brandblusmiddelen aan boord van een schip onomstotelijk aantoonde”, aldus de IVW.
In totaal werden 72 binnenvaarttankschepen geïnspecteerd. Hiervan hadden 61 schepen hun brandblusmiddelen op orde. Die uitkomst vindt de Inspectie op zich positief. Maar ze streeft naar een nalevingspercentage van minimaal 90 procent.