“Alles wat niet meer zwart of roestig is hebben wij aangeraakt”, zegt Pim Gijsbers (30) over zijn 200 vierkante meter woonschip. Hij en zijn vrouw Ineke de Jong (31) hebben al heel wat werk in de oude Speranza zitten. Want zo heette de 39 meter lange luxe motor in de varende conditie. De laatste schipper heette T.W. Glashouwer.
Maar Gijsbers en zijn levensgezellin willen met hun nieuwe aanwinst ook gaan varen en zeker niet lui in de Nijmeegse Waalhaven blijven liggen. Lui? Kijk eens om je heen hoeveel werk hier is verzet in dit oude ruim. Alles is prachtig ingetimmerd, vernuftig geïsoleerd en krachtig verbouwd.
Pim Gijsbers en zijn vrouw Ineke de Jong hebben al veel werk verzet om de luxe motor naar eigen inzicht in te delen en in te richten. (foto www.manonbruininga.nl)
Pim Gijsbers en zijn vrouw hebben beslist geen twee linkerhanden. Hij is engineer van beroep en “komt helemaal niet van de vaart. Ik zag het schip op (vastgoedwebsite) Funda liggen”, lacht hij. Het werd sjouwen en verbouwen. “Het schip heeft drie jaar in de haven gelegen als ik het goed heb begrepen. Al die jaren is er niks aan gedaan. Het ruim was nog helemaal ruim, er waren alleen een badkamer en een slaapkamer ingetimmerd. Die er snel zullen worden uitgesloopt.”
Verwarming
Aan boord staat een pomp die water door een warmtewisselaar leidt. Het water wordt uit de rivier opgepompt. “Daarmee verwarmen we de boel aan boord. Aan de wal wordt het ook steeds vaker op deze manier gedaan, maar dan met een waterput. Als het flink gaat vriezen slaat de warmtepomp vanzelf af en wordt er automatisch overgeschakeld op de diesel-cv. Maar ja: het vriest hooguit maar één week per jaar in Nederland. We proberen het hier enigszins goed te doen.”
En daar hoort duurzaamheid soms bij wat Gijsbers betreft, die een zelf ontworpen, driewielige ligfiets in het ruim heeft staan. “Een aggregaat hebben we nog niet aan boord maar stroom hebben we van de wal.”
Hij en zijn gade zijn rond de twee jaar met de renovatie bezig geweest en hopen het schip na de herfst winterklaar te hebben. “November, december moet het ruim af zijn. Er moet ook nog een nieuwe stuurhut komen.” Die is van de achterbuurman overgenomen.
Huis kopen
“Twee jaar geleden zijn we naar de werf in Aalst gevaren. Toen heeft het schip goed z’n best moeten doen na een hele tijd stil te hebben gelegen. We weten eigenlijk maar weinig van de voorgeschiedenis van het schip.” Dus mocht er een lezer zijn die meer weet over de Speranza en de oude uit Friesland afkomstige eigenaar T.W. Glashouwer, mail dan even naar [email protected]. “We hebben nog een keer het plan gehad om hem op te gaan zoeken.”
Maar Pim en zijn vrouw Ineke bleken toch de handen meer dan vol te hebben aan het verbouwen van de oude Speranza (die overigens ook nog even de naam Shalom heeft gehad). “Eigenlijk vind ik het wel jammer dat we niet op zoek zijn gegaan, want we zouden best wel iets meer over het schip willen weten, oude foto’s kopiëren.”
Dan moeten beiden toch wel eerst al het geklus achter de rug hebben. Eigenlijk wilden ze een huis kopen. “Net als iedereen. Maar hier aan boord kunnen we doen wat we willen. We kunnen zelf de indeling bepalen, echt alles.” Stilliggend in de Waalhaven geniet het echtpaar nu al van de vrijheid op het water. “En daarna zouden we het liefst door Europa varen.”
♦ Lees ook ‘Informatie over ms Speranza’