Seine-Schelde-verbinding pas in 2027 klaar

0

De laatste maanden zijn belangrijke stappen gezet in de realisatie van het Seine-Scheldeproject in Frankrijk. Dat stelt de Vlaamse minister Ben Weyts (van Mobiliteit en Openbare Werken). Toch zal het nieuw aan te leggen kanaal tussen Compiègne en Cambrai pas in 2027 operationeel zijn, meldde hij donderdag 24 mei in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken aan parlementslid en partijgenoot Bert Maertens (N-VA).

Die stelt dat het feit dat de Franse regering het kanaal alsnog wil realiseren, mede te danken aan de druk van minister-president Geert Bourgeois en minister Ben Weyts. Zoals bekend is het Seine-Scheldeproject bedoeld om het Seinebekken met het Scheldebekken te verbinden via een vaarweg voor grotere schepen dan nu. Daarvoor moet een nieuw kanaal gegraven worden tussen Compiègne en Cambrai: het Canal Seine-Nord Europe. In juli vorig jaar kondigde de Franse regering echter een algemene pauze aan in de voorbereiding en uitvoering van diverse grote infrastructuurprojecten, waaronder ook Seine-Nord Europe.

 

Parlementariër Bert Maertens. (foto N-VA)

1,7 miljard euro

“De Vlaamse Regering bleef echter niet bij de pakken zitten en drong er via verschillende kanalen bij de Franse regering op aan Seine-Nord Europe zeker toch te realiseren”, aldus Bert Maertens. Dat leverde resultaat op: premier Edouard Philippe bevestigde de principiële beslissing en er worden inmiddels concrete stappen gezet, bijvoorbeeld de aankoop van grond.

Maar er dienen zich nog enkele uitdagingen aan, waarschuwt Maertens. “De voornaamste betreft de bijdrage van de Franse staat voor een bedrag van 1,7 miljard euro. Hiervoor moet er nog een gepaste oplossing worden uitgewerkt, waarbij onder meer gedacht wordt aan een nationale heffing met lokale grondslag. De voorzitter van de regio Hauts-de-France heeft zich bij herhaling sterk gemaakt deze belangrijke kaap nog dit voorjaar te kunnen ronden.”

 

Waakzaam blijven

De tijdsplanning is inmiddels wel bijgesteld. De start van de aanleg wordt nu eind 2019 verwacht. De ingebruikname is voorzien in 2027. Dit betekent wederom een vertraging, nu van circa twee jaar.

Minister Weyts zit er bovenop, ook wat de eventuele fiscale inkomsten betreft, die de Franse overheid zou willen invoeren om de financiering van het kanaal rond te krijgen, zegt Maertens. “De minister zet ten volle in op de binnenvaart en op het Seine-Scheldeproject, als impuls voor de modal shift weg van het wegverkeer. (…) Het is dan ook zeker aangewezen om waakzaam te blijven dat deze ambities op grensoverschrijdende wijze over het gehele waterwegennetwerk geborgd kunnen blijven, ook in Frankrijk. Ik heb er bij de minister op aangedrongen dat hij en de minister-president dit dossier nauwgezet blijven opvolgen en alle diplomatieke en politieke contacten gebruiken om de concrete uitvoering van het kanaal zo snel mogelijk te starten.”

foto boven: minister Ben Weyts. (foto Facebook)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.