Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) wil dat er haast wordt gemaakt met het plaatsen van geschikt bergingsmaterieel voor binnenvaartschepen op de Midden-Rijn. Hij heeft hierover vragen gesteld aan de Europese Commissie en de Europese Ministerraad naar aanleiding van het ongeval met de Waldhof.
Peter van Dalen. (foto ChristenUnie)
Van Dalen: “Het materieel voor de berging van de Waldhof moest gedeeltelijk uit Rotterdam komen. Onbegrijpelijk, want dit zorgt voor onnodig veel praktische problemen en onnodig veel kosten bij de binnenvaartsector en de industrie die afhankelijk is van de binnenvaart. Vandaag hoorde ik dat de Rijn nog twee weken gestremd zal zijn. Dat is onacceptabel lang.”
Excelsior
Van Dalen wijst op de afspraken die de Rijnoeverstaten maakten naar aanleiding van het ongeluk met de Excelsior in 2007, die containers verloor. Toen was de Rijn vijf dagen volledig gestremd. Voor elk stroomgebied zouden een calamiteitenplan en adequaat bergingsmaterieel voorhanden zijn.
“Nu blijkt dat het stroomgebied waar de Lorelei zich bevindt, de Midden-Rijn, geen calamiteitenplan heeft en evenmin beschikt over bergingsmaterieel. Dat moet onmiddellijk veranderen.”
Mannheim
Volgens Van Dalen is Mannheim “bij uitstek een geschikte plaats om bergingsmaterieel neer te leggen. Dan hoeft het materiaal niet helemaal uit het stroomafwaartse Duisburg en Rotterdam te komen. Dat duurt allemaal onnodig lang en kost de binnenvaart en de industrie die van de binnenvaart afhankelijk is, veel te veel geld.”
Speciaal bergingsmaterieel voor binnenvaart nodig
Verder wil Van Dalen dat er specifiek bergingsmaterieel wordt ontwikkeld voor de binnenvaartsector. “Het huidige materieel houdt onvoldoende rekening met de aard van de binnenvaart. Bergingsmaterieel voor de binnenvaart moet rekening houden met de diepte van de Europese binnenwateren en de hoogte van bruggen. Anders heb je er nog niets aan.”
“Ik wil daarom dat de Europese Commissie en de Europese lidstaten, in nauwe samenwerking met de industrie, specifiek bergingsmaterieel voor de binnenvaart gaan ontwikkelen. En dat materieel moet op alle strategische binnenvaartplekken worden gestald.” “De Waldhof-stremming is nu al de langstdurende Europese binnenvaartstremming in meer dan zestig jaar. Laten we die zo spoedig mogelijk oplossen en voorkomen dat er binnenkort weer een dergelijke stremming ontstaat. Het gaat hier immers niet om de Noordervaart maar om de Rijn, de drukst bevaren en belangrijkste rivier in Europa!”