- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPBV ziet lichtpuntjes voor trafiek  

PBV ziet lichtpuntjes voor trafiek  

- Advertentie -

Delen

De trafiekcijfers van de Vlaamse binnenvaart van 2009 weerspiegelen de uitzonderlijke daling van de wereldeconomie. Promotie Binnenvaart Vlaanderen, dat de cijfers samenbracht, spreekt van een trendbreuk na vele jaren van opgaande groei en enkele jaren van relatieve stabilisering.

Toch ziet PBV lichtpuntjes: “Ladingen en lossingen langs onze waterwegen lopen minder achteruit; de macro-economische cijfers zijn vandaag beter dan een jaar geleden; bedrijven die naar de toekomst ná de crisis kijken, kiezen nu al voor de binnenvaart; en de Vlaamse regering zet haar ondersteuningsbeleid verder, met het oog op de ‘vergroening’ van de samenleving en het verbeteren van de mobiliteit.”

De binnenvaart in Vlaanderen heeft afgelopen jaar moeten werken in een “uitzonderlijke marktomgeving”. De economische groei kende ook in België de grootste krimp sinds de Tweede Wereldoorlog. “De maritieme trafiek in de zeehavens, waar de binnenvaart traditioneel gegenereerd wordt, stortte ineen. En de vrachtprijzen kelderden, op sommige momenten met 30 tot 60 procent tegenover 2008.”

Trafiek in tonkilometer:
min 15,5 procent

Trafiek in tonnage:
min 14,1 procent

Trafiek van containers:
min 12,2 procent

 
  
 

“Dee cijfers moeten in perspectief worden geplaatst, vindt PBV: “De zware knik komt er na meer dan vijftien jaar van sterke groei. De definitieve cijfers blijken uiteindelijk beter mee te vallen dan de eerste, catastrofale prognoses van midden 2009.”
In de Vlaamse zeehavens daalde de binnenvaart in 2009 (min 14,1 procent) minder dan de maritieme trafieken (min 14,3 procent). Dat zou er op kunnen wijzen dat de binnenvaart zijn marktaandeel in het vervoer naar het achterland op z’n minst wist te behouden.

“Ergste is achter de rug”
Promotie Binnenvaart Vlaanderen ziet tekenen dat het ergste van de crisis achter de rug is: “Individuele bedrijven zoals Colruyt blijven de keuze maken voor de binnenvaart, crisis of niet. Het project Antwerp East Port in Grobbendonk wordt bevestigd, crisis of niet. Het aangekondigd heropstarten van de hoogovens in Ougrée en Seraing, wat de binnenvaart rechtstreeks ten goede komt, bewijst eveneens dat bedrijven nu al verder kijken dan de crisis.”
Voor 2010 wordt in België een economische groei verwacht van circa 1 procent. Zowel het Internationaal Monetair Fonds (IMF) als de Wereldhandelsorganisatie (WTO) voorspellen voor 2010 opnieuw groei in de wereldeconomie, waar de havens en de binnenvaart van zullen profiteren. Aldus de PBV.
Tot slot verwacht de organisatie dat “de maatschappelijke vraag naar vergroening en duurzaamheid, en de nood aan oplossingen voor de mobiliteit over de weg, de binnenvaart op een positieve manier in de kaart blijven spelen”.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -