De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens pleit bij minister Schultz voor een betere bereikbaarheid van de binnenhavens op de Maasroute. Rijkswaterstaat zou juist plannen hebben om de sluizen op de route minder vaak te bedienen. "We verzoeken u om een structurele verruiming van de bedieningstijden van de sluizen op de Maasroute en af te zien van landelijke bezuinigingen op bedieningstijden van bruggen en sluizen", schrijft NVB-voorzitter Marijke van Haaren vandaag in een brief.
Uitvaart van de sluis Maasbracht, onderdeel van de Maasroute. (foto Alupus/Wikimedia)
De Provincie Limburg heeft sinds 2010 gezamenlijk met Rijkswaterstaat een pilotproject uitgevoerd voor uitbreiding van de bedieningstijden van de sluizen op de Maasroute. Deze bediening had twee spertijden in de weekendnachten, waarin dus niet bediend werd. Met financiering uit de regio kon één spertijd worden opgeheven. Ondanks de positieve uitkomsten na een kosten-batenanalyse was minister Schultz van Infrastructuur & Milieu na afloop van de proefperiode niet bereid om de bediening structureel uit te breiden.
Bezuinigen
Onlangs maakte Rijkswaterstaat bekend dat moet worden bezuinigd op de sluis- en brugbedieningen in het hele land. Dat betekent dat de bediening op de Maasroute teruggebracht wordt naar 7 x 16 uur. Dit heeft enorme economische gevolgen en een imagoschade voor de binnenvaart tot gevolg, waarschwut de NVB. "De bezuinigingen passen totaal niet in het beleid van het Ministerie voor betere benutting van de infrastructuur en het modal shift beleid."
Economisch belang
De gedeputeerde van de provincie Limburg heeft samen met president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam een brief geschreven aan de minister. Daar voeren ze argumenten aan tegen de voorgenomen bezuiniging en vragen ze om de bediening juist uit te breiden naar 7 x 24 uur.
De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens heeft dit onderstreept en in een brief naar Minister Schultz gewezen op het belang van "een robuust en beschikbaar achterlandnetwerk". Ook noemt de NCB het economische belang van de binnenhavens, zoals onlangs werd aangetooond in het rapport Blue Ports, de onmisbare schakels.