De premies voor afbouwverzekeringen zijn de afgelopen jaren flink gedaald. Die daling ligt rond de 30 procent. Frank van der Laan en Fokko van der Werf van Business Capital Insurance (BCi) uit Moerdijk schrijven dat toe aan de grote aantallen nieuwe schepen over de afgelopen jaren. Zij kunnen het weten want de makelaar in assurantiën heeft inmiddels een aanzienlijk marktaandeel opgebouwd op het gebied van afbouwverzekeringen ten behoeve van binnenvaartschepen.
Directeur Frank van der Laan startte het bedrijf in 2002. Hiervoor was hij actief bij Overvliet Assurantie Makelaars te Rotterdam. Hij begon alleen; nu werken er vijf mensen bij BCi. Het kantoor richt zich op het midden- en kleinbedrijf, en daarbinnen vormen de transport-, logistieke- en maritieme sector een succesvol specialisme.
Drie jaar terug legde Frank van der Laan de focus nadrukkelijk op de binnenvaart en aanverwante bedrijven, zoals scheepswerven, makelaars en toeleveranciers. Daarvoor trok hij Fokko van der Werf aan, een schipperszoon die de maritieme sector door en door leerde kennen toen hij voor deze krant advertenties verkocht.
Inmiddels heet BCi een sterke positie opgebouwd. Bijvoorbeeld in afbouwverzekeringen. Van der Laan en Van der Werf schatten zelf dat ze vorig jaar meer dan de helft van alle afbouwverzekeringen in Nederland regelden. “In opdracht van afbouwers, makelaars en scheepswerven. Vroeger deed de schipper dat zelf. Nu is het meestal de hoofdaannemer”, vertelt Frank, ”die de dekking ook voor onderaannemers regelt. Wij adviseren dat ook: je kunt dat maar beter in eigen hand hebben. Dan weet je waar je aan toe bent en dat het goed geregeld is. Gebeurt er tijdens de afbouw iets, dan wordt de schade snel afgehandeld en kun je door met het werk.”
Middel, geen doel
“De naam van het bedrijf, Business Capital Insurance (BCi), vertelt eigenlijk exact wat we doen: het ondernemingsvermogen van bedrijven beschermen middels verzekeringen. Van aansprakelijkheidsverzekering tot transportverzekering; van brandpolis tot personeels-verzekeringen voor bijvoorbeeld zorg en inkomen. We richten ons dus op de zakelijke markt. Op bedrijven van vijf tot circa honderd medewerkers. We zijn niet gericht op particulieren. Dus geen hypotheken, financieringen of inboedelverzekeringen.” Dat klopt niet helemaal, erkent Frank in één adem door: “We doen alle verzekeringen voor onze zakelijke klanten, en omdat dat voor een ondernemer wel zo prettig is, regelen we op verzoek ook diens privézaken.”
Het typeert de persoonlijke én grondige aanpak. “We gaan met de ondernemer in gesprek. Twee vragen staan centraal: ‘Wat zijn de risico’s binnen je bedrijf en hoe kunnen we de continuïteit veilig stellen als er iets gebeurt?” Verzekeringen zijn daarbij een middel, niet het doel.
“Als ik iemand een advies geef, wil ik die man of vrouw over vijf jaar ook nog recht in de ogen kunnen kijken. Onze klanten zijn bedrijven die, net als wij, professioneel georganiseerd zijn; die voor continuïteit gaan, kritisch zijn en zuinig zijn op hun bedrijfsmiddelen. Als ze in de binnenvaart actief zijn, hebben ze een goed schip, dat ook goed onderhouden is.”
“Traditioneel kozen schippers voor dezelfde verzekeraar als hun ouders. Velen keken nooit of onvoldoende om naar hun polis. Gezien de gewijzigde marktomstandigheden, de professionalisering van de branche, is er een nieuwe generatie varende ondernemers die daar wel bewust mee omgaan; die de discussie ook met ons aangaan. Zulke ondernemers hebben wij het liefst als klant.”
Cascotransporten
Fokko: “We zijn 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar. Als een ondernemer met een vraag of een probleem zit, wil hij snel geholpen worden. Daarvoor moet je als adviseur niet te groot worden. Groeien is best, maar het mag niet ten koste gaan van de slagvaardigheid.”
In de binnenvaart sluit BCi naast de afbouwverzekeringen ook scheepsverzekeringen zoals een casco, P&I, ladingaansprakelijkheid, tijdverlet en aanverwante verzekeringen. “Het hele pakket”, aldus Fokko. “Dus ook sleepverzekeringen, personeelsverzekeringen, noem maar op.”
Bijzonder is de verzekering van cascotransporten vanuit China. Bijzonder door de complexiteit, de lange afstand en de waarde van het transport. “We doen niet alleen de verzekering van de lading, maar ook het ponton zelf, de zeevasten et cetera. Wat niet vergeten mag worden is het aansprakelijkheidsrisico dat je als opdrachtgever met betrokken partijen overeenkomt. Is er sprake van een P&I-dekking ten behoeve van de casco’s?”
Frank legt ook uit waarom: “De cargoverzekering dekt schade aan de lading. Maar wat als een casco in het water valt? Dan wordt het een drijvende eenheid en ben je aansprakelijk als het ergens tegenaan vaart.”