De Kamer van Koophandel (VOKA) West-Vlaanderen vreest dat van uitstel afstel komt, nu de aanleg van het kanaal Seine-Nord vertraging oploopt. De Franse overheid heeft de aanbestedingsprocedure stopgezet om de financiële haalbaarheid van het project te onderzoeken.
Over de aanleg van het 106 kilometer lange kanaal tussen het Seine- en het Scheldebekken wordt al decennia lang gesproken. In 2011 besloot de regering onder president Nicolas Sarkozy via een zogenoemde ‘competitieve dialoog’ private partners te zoeken voor de financiering, realisatie en exploitatie van het kanaal. De Franse vaarwegbeheerder VNF raamde de kosten voor de vaarweg inclusief vier geïntegreerde multimodale platforms op 4,3 miljard euro, waarvan de staat 2,2 miljard zou betalen en private partners de rest. Inmiddels is duidelijk dat de kosten hoger uitvallen; er is zelfs sprake van 6 miljard euro.
Aanbestedingsregels onduidelijk
De voorbije maanden waren de Franse bouwbedrijven Bouygues en Vinci in de race voor het project. Bouygues liet onlangs weten dat het geen verdere inspanningen meer zal leveren om de financiering rond te krijgen. De spelregels voor de volgende fase van de competitieve dialoog zijn volgens het concern niet helder. Een teken dat de overheid wellicht niet echt de intentie heeft om het kanaal te realiseren.
Na de aankondiging van Bouygues heeft de Franse overheid de aanbestedingsprocedure voorlopig stopgezet om de financiële haalbaarheid van Seine-Nord in kaart te brengen. Er zullen onder meer gesprekken plaatsvinden met de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank.
Bezuinigingen
Franse media vermoedden al langer dat Seine-Nord wel eens als eerste grote infrastructuurproject ten prooi zou kunnen vallen aan de bezuinigingskoers van de nieuwe regering onder president François Hollande. In zover komt het nieuws ook voor VOKA West-Vlaanderen niet als een verrassing. “Vóór de Franse presidentsverkiezingen waren er al geruchten dat een socialistische regering het project hoogstwaarschijnlijk zou stopzetten”, zei VOKA-directeur Hans Maertens onlangs in een interview met Focus-WTV.
VOKA noemt het stopzetten van het project een gemiste kans voor de bedrijven in West-Vlaanderen en een slecht signaal voor de binnenvaart. Alsof men in deze duurzame transportmodus niet wil investeren, aldus Maertens.