In de binnenvaart wordt, als gevolg van de opkomst van elektronische navigatiemiddelen en het gebruik van VHF/marifoon, nauwelijks meer gebruik gemaakt van geluidsseinen. Geluidsseinen worden door het BPR nog steeds verplicht gesteld. Koninkijke Schuttevaer stelt daarom de reglementen in het BPR ter discussie. .
In geval van een aanvaring vraagt een rechter ook steevast of er een geluidssein gegeven is. Een rechterlijke uitspraak waarbij het al dan niet geven van een geluidssein meeweegt in het vonnis, zorgt nog al eens voor een teleurstelling bij de betrokkenen.
"Een ander argument om de positie van de geluidsseinen in het BPR te onderzoeken is dat in een goed geïsoleerde stuurhut met dubbel glas een geluidssein slecht te horen is", schrijft Koninklijke Schuttevaer op haar website.
Daarom gaat de vereniging de status van geluidsseinen in de binnenvaartreglementen ter discussie stellen. Als centrale vraag geldt: “Hoe kunnen we de binnenvaartreglementen aanpassen, zodat geluidsseinen beter aansluiten bij de hedendaagse praktijk.”
Daarover houdt Koninklijke Schuttevaer een raadpleging op haar site.