De duisport Group komt dit jaar uit op een overslag van meer dan 60 miljoen ton. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Het gecombineerd vervoer groeide wel: de containerhandling van schip, trein en truck steeg met 16 procent naar meer dan 3 miljoen TEU. In 2012 was dat nog 2,6 miljoen TEU.
Nieuw record
"Deze indrukwekkende groei in de containersector laat zien dat het mogelijk is groei te bewerkstelligen met geïntegreerd transport en logistieke concepten. Zelfs als de overslagcijfers in de zeehavens stagneren”, zegt Erich Staake, Chief Executive Officer van Duisburger Hafen AG.
Duisport bevestigt met het nieuwe record zijn positie als grootste containerdraaischijf in het achterland. Duisburg behoort nu tot de vijftig grootste containerhavens ter wereld.
Auto-industrie
De groei is te danken aan het aantrekken van nieuwe klanten en het bundelen van containerstromen. Door te investeren in nieuwe terminalcapaciteit zijn de condities voor verdere expansie ingevuld, aldus Staake. Een voorbeeld is de nieuwe CT-terminal logport III, die in de lente van 2013 operationeel werd (voor spoorvervoer).
Door de auto-industrie te interesseren zijn extra containervolumes geworven. Audi en Volkswagen kozen Duisburg voor hun nieuwe exporthubs. Die gaan in 2014 op volle kracht draaien en zorgen zodoende voor meer containers.