- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuisburg: 300 jaar binnenhaven met visie

Duisburg: 300 jaar binnenhaven met visie

- Advertentie -

Delen

Hij trok het Ruhrgebied uit het slop na de stillegging van mijnen en staalbedrijven en ontwikkelde de regio in recordtempo tot een logistieke hotspot. Van de haven van Duisburg, maar al te vaak aanjager van nieuwe ontwikkelingen, is deze maand met een groot galafeest het 300-jarig bestaan gevierd.

Het is 16 september 1716, de dag waarop het gemeentebestuur van Ruhrort besluit aan de monding van Rijn en Roer een havendok te bouwen voor de overslag van kolen uit de naburige mijnen. Op dat moment staat de industriële mijnbouw nog in de kinderschoenen. En wordt de eerste steen gelegd voor een binnenhaven die ook 300 jaar later nog steeds met vooruitziende blik bestuurd wordt. Zo bereidde duisport zich net iets eerder dan andere binnenhavens voor op de containeroverslag.

 

Succesverhaal

Erich Staake, sinds 1998 directeur van duisport, was een van de drijvende krachten achter het logport-concept, waarmee de haven in razend tempo ruimte creëerde voor logistieke activiteiten. In 2002 ging op het voormalige Krupp-terrein in Rheinhausen de eerste containerterminal in bedrijf.

Inmiddels zijn op logport I (foto boven) meer dan vijftig internationale spelers actief. Onder meer Kuehne + Nagel, DHL en DB Schenker bouwden er logistieke centra. Grote spelers als Siemens en Johnson & Johnson distribueren via logport wereldwijd hun producten.

Logport is uitgegroeid tot een wereldmerk dat inmiddels vijf logistieke parken omvat in Duisburg, Kamp-Lintfort en Oberhausen. Logport VI is in aantocht: de haven maakte onlangs bekend de voormalige grond van de failliete papierfabriek Walsum te hebben gekocht. Het 40 hectare grote terrein wordt herontwikkeld tot een logistieke site met overslagmogelijkheden voor treinen, vrachtwagens en schepen. Wat Staake betreft is dit niet het einde van het logport-verhaal: al over vijf jaar zou logport X vorm kunnen krijgen.

 

Met een galafeest werd het jubileum gevierd. Vlnr: Sören Link, burgemeester van Duisburg, Hannelore Kraft, Erich Staake en Alexander Dobrindt. (foto duisport/Georg Lukas)
Met een galafeest werd het jubileum gevierd. Vlnr: Sören Link, burgemeester van Duisburg, Hannelore Kraft, Erich Staake en Alexander Dobrindt. (foto duisport/Georg Lukas)

Juiste mentaliteit

In Duisburg wordt jaarlijks een kleine 130 miljoen ton goederen overgeslagen, waarvan 3,6 miljoen in containers. Duisport heeft daarmee de grootste containeroverslag van alle binnenhavens in de wereld. Met 45.000 banen die direct samenhangen met de havenactiviteiten is de haven een economische motor voor de hele regio. 20.000 treinen en evenveel schepen verbinden de Duisburgse terminals jaarlijks met nationale en internationale bestemmingen.

Volgens de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft duisport een beslissende rol gespeeld in de economische ontwikkeling van Duitsland. De “wereldkampioen export en logistiek” heeft die positie volgens Dobrindt voor een groot deel aan de haven van Duisburg te danken. Ook Hannelore Kraft, minister-president van Noordrijn-Westfalen (NRW), prijst de daadkracht waarmee de haven en het bedrijfsleven de economische herstructurering in het Ruhrgebied op gang hebben gebracht. “Deze mentaliteit hebben we nodig in NRW. Als we gezamenlijk en gecoördineerd in onze infrastructuur investeren, kunnen we ons land fit maken voor de toekomst.”

 

Lange weg

Dobrindt en Kraft behoorden tot de 500 gasten die op 16 september het jubileum van de haven kwamen vieren in een grote feesttent op het Mercator-eiland. Ze kregen een nieuwe documentaire te zien over de hoogtepunten van de haven in de afgelopen drie eeuwen. Het filharmonisch orkest van Duisburg verzorgde live de muzikale begeleiding.

Havendirecteur Erich Staake ging in zijn toespraak in op de vele accenten die de haven de voorbije decennia heeft gezet. Nu is het volgens hem een kwestie van moedig verder bouwen. Ook duisport heeft volgens Staake nog een lange weg te gaan. Actuele uitdagingen zijn onder meer de stagnerende containerisering, de crisis in de Duitse staalindustrie en het kwakkelende imago van de logistiek in het Ruhrgebied. “Met nieuwe strategieën en digitale technologie zullen we blijven werken aan ons wereldwijde netwerk en onze regionale verankering”, aldus Staake.

 

Foto boven: duisport/Hans Blossey

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -