Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag twee concessies verleend voor de veerdiensten tussen het vasteland en de vier Friese Waddeneilanden. De ene concessie is verleend aan rederij Doeksen/TSM voor de veerdiensten naar Terschelling en Vlieland. De tweede is verleend aan rederij Wagenborg voor Ameland en Schiermonnikoog.
Exclusief recht
Schultz van Haegen: “Het nieuwe concessiestelsel zorgt ervoor dat de continuïteit van de verbindingen gewaarborgd is, dat reders efficiënt werken en een goede service aanbieden tegen een betaalbare prijs.”
Doeksen/TSM en Wagenborg verzorgden de veerdiensten tussen het vastenland en de vier Friese eilanden al op basis van openbare dienstcontracten (OD-contracten). Om de continuïteit van personenvervoer (zonder subsidie) te garanderen, is een concessiestelsel opgezet. In de concessie garandeert de reder ook op stille, onrendabele momenten te varen volgens de dienstregeling. De reder krijgt hiervoor het exclusieve recht tot het verrichten van de veerdiensten terug.
Graadmeter
In de concessie zijn onder andere voorschriften opgenomen over de kwaliteit van de veerdiensten. De waardering die klanten geven is daarbij de belangrijkste graadmeter. Daarnaast is in de concessie opgenomen dat consumentenorganisaties en gemeenten jaarlijks advies uitbrengen over de vervoersplannen van de reders.
De concessieperiode bedraagt vijftien jaar. Daarna zal een openbare aanbesteding plaatsvinden.