Met het plaatsen van stempels op een groot projectbord verklaarden Theo van de Gazelle (plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat), Willem Griffioen (directeur KWS-Mercon) en Kees van Dalen (wethouder van Houten) het project KARGO voor geopend. Aannemer KWS-Mercon stelt dat het scheepvaartverkeer per brug slechts acht uur gestremd zal zijn.
(foto E.J. Bruinekool Fotografie)
De Schellingwouderbrug, Amsterdamsebrug, Breukerbrug, Jutphasebrug en Schalkwijksebrug worden gerenoveerd. De Weesperbrug, Loenerslootsebrug en Overeindsebrug worden geheel vervangen.
Vooruitlopend op de start van het project zijn in juli van dit jaar al enkele werkzaamheden uitgevoerd aan de Schellingwouderbrug. Deze brug wordt, volgens de huidige planning, vervangen in maart 2012. Onmiddellijk nadat de brug is verwijderd, wordt de nieuwe brug geplaatst. De tweede brug op het programma is de Schalkwijksebrug. Voorbereidende werkzaamheden voor de renovatie zijn al uitgevoerd. De oplevering zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2012.
4-laags
Voor de scheepvaart heeft het KARGO project twee grote voordelen. “Op dit probleem vormt de doorvaarthoogte een beperking voor de scheepvaart”, vertelt Theo van de Gazelle. “Er is alleen 3-laagse containervaart mogelijk. Wij hebben besloten de bruggen niet alleen te vervangen dan wel te renoveren maar gelijk ook in hoogte aan te passen zodat 4-laagse containervaart mogelijk wordt.”
Beperkte stremming
“Daarnaast garandeert KWS-Mercon dat iedere brug slechts gedurende acht uur volledig gestremd zal zijn. Natuurlijk zijn er daarnaast nog gedeeltelijke stremmingen maar gedurende die periodes zal er, onder begeleiding, altijd doorvaart mogelijk zijn en ook die beperking wordt tot een absoluut minimum beperkt.”
(Evert Bruinekool)
Lees meer over KARGO in De Binnenvaartkrant van 27 september.