Op dit moment wordt de Rozenburgsesluis nog 24/7 op locatie bediend door sluiswachters van Havenbedrijf Rotterdam. Daar komt verandering in: de sluis ondergaat een grote renovatie en gaat over op afstandsbediening.
Jaarlijks passeren zo’n 20.000 schepen de verbinding tussen het Calandkanaal en het Hartelkanaal. Vialis heeft de opdracht in de wacht gesleept voor de tweede fase van de renovatie. Daarnaast wordt het bedrijf verantwoordelijk voor het meerjarig onderhoud. Daarvoor ondertekenden Berte Simons (COO Havenbedrijf Rotterdam) en Max Moerke (algemeen directeur Vialis) half juli het contract.
Half jaar gestremd
De eerste fase was in 2024. Toen werd het noordelijke remmingwerk van de sluis gerenoveerd. In de volgende fase voert Vialis de integrale renovatie uit. Het gaat daarbij om het gehele sluizencomplex: de kolk inclusief de sluisdeuren, beide bruggen, de besturing en bediening, de gebouwen en de buitenruimte. In 2026 zal de Rozenburgsesluis vanwege de werkzaamheden een half jaar gestremd zijn.
Op afstand bediend
Tot enige tijd terug had Havenbedrijf Rotterdam 126 brug- en sluiswachters in dienst. Veel bruggen en sluizen zijn inmiddels overgedragen aan het Rijk en aan de gemeente Rotterdam. Op dit moment bedienen sluiswachters van het Havenbedrijf nog maar één kunstwerk: de Rozenburgsesluis.
Het was de eerste sluis die door één persoon te bedienen was. En dat was bij de ingebruikname, in 1971, een grote innovatie.
Nu komt daar verandering in: na de renovatie, die in 2027 klaar moet zijn, zullen medewerkers van de Divisie Havenmeester de Rozenburgsesluis op afstand bedienen. Dat gebeurt dan vanaf de Verkeerscentrale Rotterdam.
Belangrijk voor haven
De sluis aan de Neckarweg bij het dorp Rozenburg is de verbinding voor de binnenvaart tussen het Calandkanaal en het Hartelkanaal. “Alleen al het feit dat hier jaarlijks zo’n 20.000 schepen passeren toont aan hoe belangrijk de sluis voor de haven van Rotterdam is”, stelt COO Berte Simons.
“Verschillende onderdelen van de sluis naderen het einde van hun technische levensduur; vernieuwing is nodig. Uit onderzoek blijkt dat renovatie een stuk duurzamer is dan volledige nieuwbouw. Ik ben blij dat we hierin samen met Vialis een volgende stap kunnen zetten.”
Christiaan van Es, projectmanager bij Vialis, zegt: “De renovatie van de Rozenburgsesluis is een prachtig integraal project op een belangrijke schakel voor scheepvaart- en wegverkeer in de Rotterdamse haven. Voor deze gebruikers is een betrouwbare renovatieplanning essentieel, waarbij veiligheid altijd voorop staat. Wij zijn er ontzettend trots op dat wij dit project voor en samen Havenbedrijf Rotterdam mogen gaan uitvoeren.”