Deze Birjo is gebouwd in Turnu Severin onder regie van RensenDriessen Shipbuilding en ingebouwd bij Dolderman. Uniek is dat niet want naar schatting zijn er al vijftig tot zestig Moneymakers in de vaart met elk hun eigen invulling op het gebied van vernieuwing, verduurzaming, equipment, naam, signaal en kleur. Een paar dingen hebben ze gemeen: een scheepsbouwkwaliteit om van te genieten, ze dragen uitstekend en lopen als een haas! Ofwel: met zo’n Moneymaker valt geld te verdienen.
Opdrachtgever is Komu Shipping uit Zoersel. Achter deze firma staan Theo en Gerda de Koning-van Mullem, dochter Birgit en zoon Johann. Raden waar de naam BirJo vandaan komt, is niet moeilijk. Johann is CEO en mede-eigenaar van BFT Tanker Logistics en hij zorgt dan vanzelfsprekend ook voor lading. Birgit stapte begin 2018 fulltime in het familiebedrijf waar iedereen multifunctioneel inzetbaar is. Ieder familielid draagt zijn steentje bij waar nodig.
Theo loopt volgens eigen zeggen sinds kort de kantjes eraf, hetgeen door zijn familie wordt betwist. Johann: “Onderschat hem niet, we kunnen hem niet missen. Het is weliswaar een turnkey project, er zit een mooi verfpakket bij, niettemin is er altijd veel te doen en te beslissen. Het is wat je noemt een familiebedrijf.”
Is dit uw eerste nieuwbouw, Birgit?
“Nee de tweede. De vorige was reeds in aanbouw te Groningen. Samen met mijn vader gingen we kijken of het interessant was, en we kwamen tot een akkoord. Nog maar net uit mijn job bij een Antwerps logistiek bedrijf de draad oppakken was wel een uitdaging, maar gelukt! Maritiem en schepen waren tijdens ons opgroeien altijd al aanwezig en dat maakt het zoveel makkelijker nu het ook mijn werk is.”
Hoeveel schepen telt Komu Shipping?
“Met dit ‘kerstkindje’ drie. Kapitein Jozef uit Gent heeft op onze schepen gevaren. Hij is al 16,5 jaar een gewaardeerd medewerker, is bij de afbouw geweest, weet hoe een tanker in elkaar steekt en is voor ons van grote meerwaarde gebleken!”
We begrijpen dat nieuwbouw niet uniek is voor u, Theo, maar heeft u er dit keer ook nog plezier in gehad?
“Corona heeft daarbij op de rem getrapt. Voor de mannen die aan ons project hebben gewerkt, was dat ook moeilijk. We zijn tevreden over het resultaat maar in vergelijk met de vorige afbouw was het minder plezant.
Ge moet vertrouwen hebben in de mensen. U wilt toch eens gaan kijken. Gasten uitnodigen voor de proefvaart is er ook al niet bij. Het is spijtig, we hopen op betere tijden voor ons en iedereen. Wat we doen, is alleen mogelijk met elkaar! Als familie willen we iedereen van harte bedanken die aan dit project hebben meegewerkt en dit mogelijk hebben gemaakt.”
Betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid
Nieuwbouw vereist dat je de spelers kent, hun kwaliteit en betrouwbaarheid, maakt Wim Driessen duidelijk. “We kennen de werf, de mensen op kantoor en werkvloer, ervaren inmiddels betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid. Onze surveyor ter plaatse stuft de onvolkomenheden eruit.”
“Turnu Severin is top. We zorgen dat casco’s zoveel mogelijk installatie-voorbereid naar Dordrecht komen. Dat spaart tijd en geld.”
Het type Moneymaker is een doorontwikkelde tanker van het RensenDriessen in-house team. “We bouwden reeds een groot aantal Moneymakers. Dit model en de uitvoering is al jaren doorontwikkeld. Kijken naar de spiegel en plaatvoering maakt klasse duidelijk. Geen slijptol is eraan te pas gekomen, de afwerking is perfect: dekken strak, laswerk als een streep!”
“Het is maatvast en afbouwvriendelijk. Niettemin is er bij iedere afbouw toch weer vernieuwing, zoals nu bijvoorbeeld een aanpassing aan het dubbele leidingwerk van RugoTech voor sneller laden/lossen! Bij Scheepswerf ‘t Ambacht gaan we altijd nog even op de helling voor de onderwater-equipment. Daarna installeert Dolderman en daarbij liggen we met vaste leveranciers en onderaannemers stevig op koers.”
50 jaar Muehlhan
In het geval van de BirJo betekent het ‘knippen en scheren’ van acht 380 m3 grote tanks door Muehlhan, tweeënhalve week afbouwpauze. Muehlhan bouwt zelf de stellingen; de vloer blijft daarbij vrij. Als straalproduct gebruikt men Cast Iron (gietijzer). Is beter dan staal; dat breekt. Gietijzer vervormt en behoudt een scherpe inslag voor hergebruik. Natuurlijk wordt de grit gecontroleerd op overgebleven kwaliteit.
Uitzuigen volgt waarna de tanks zijn geconserveerd om lichte chemie te kunnen vervoeren. Hiertoe is de BirJo voorzien van een dubbel leidingsysteem met tracing van RugoTech en een thermische olieketel van Konutherm.
Het ‘rondje BirJo’ is een genoegen: we zien een 3512 Caterpillar en John Deere als energiebron. Een eventuele ombouw naar stage V is al voorzien. Allround zichtbare aandacht voor ieder onderdeel. Een topmachinekamer. In de stuurhut vinden we een Bridgescout. Ervaring en veiligheid zijn ‘ingelast’, de kracht van ondernemen voelbaar!
Natuurlijk is er een Caterpillar 3508 voor de voortstuwing. Er wordt gestuurd met Van der Velden-roeren. De kopschroef heeft het Verhaar Omega-label. Kampers leverde de stuurhut. Werkina, realiseerde alle elektrische functies. Verveer timmerde comfort en VE-Screen Woning en Scheepsstoffering was er voor de inrichting.