De NPRC heeft de oplossing aangedragen voor het laagwaterprobleem in de Zaan. De coöperatie van binnenvaartondernemers garandeert door middel van een multimodaal noodplan de aankomst van Sinterklaas in Nederland. De pakjes aan boord van de stoomboot worden elders overgeslagen op andere schepen en waar nodig via de weg tijdig in het Pietenhuis bezorgd.
Het was de afgelopen dagen spannend in Nederland. De vraag of de stoomboot Zaanstad kon aandoen, hield iedereen bezig. Voor de NPRC en haar klanten is laagwater de laatste maanden een harde realiteit. Directeur Stefan Meeusen licht toe: “Wij zorgen als logistiek dienstverlener ook bij de huidige extreme situatie met laag water voor maximale leverbetrouwbaarheid; onze klanten mogen niet zonder producten komen te zitten.”
“Wij maakten ons dan ook zorgen over de leverbetrouwbaarheid van Sinterklaas. Juist voor die pakjes is het cruciaal dat ze tijdig bij de kinderen in de schoen belanden. Daarom hebben we een contingency-plan voor de stoomboot uitgewerkt en aan Sinterklaas aangeboden. Als coöperatie voelen wij ons nauw verbonden met de gesmeerde samenwerking tussen Sint en de Pieten. Bovendien ben ik persoonlijk sinds jaar en dag jaloers op de baard van Sinterklaas.”
Multimodale contingency planning
Wanneer het waterpeil van een rivier daalt, is de laadcapaciteit minder. Dit betekent dat er voor een gelijke hoeveelheid lading meer schepen nodig zijn. In het meest extreme scenario raakt een rivier onbevaarbaar. Meeusen: “Als logistieke binnenvaart dienstverlener kun je tijdens een periode van laagwater het verschil maken met een goed doordachte contingency planning. De NPRC heeft voor meerdere klanten de regie over het noodplan en de uitvoering daarvan. In dit noodplan beschrijft de NPRC bijvoorbeeld hoe klanten bij laagwater kunnen overschakelen op slimme intermodale vervoersoplossingen.”
Zo waarborgt de NPRC bijvoorbeeld zouttransporten vanuit Delfzijl naar Frankfurt Hoechst. Schepen varen sinds deze week vol beladen naar Stein waar partner Wessem Port Services de overslag en het doortransport per truck naar Frankfurt Hoechst verzorgt. Als aanvulling hierop blijven we met de grotere schepen uit onze vloot de Rijn opvaren zover het kan. Indien nodig gaat de lading over in kleinere NPRC-schepen om de reis naar Hoechst te voltooien. Deze adaptieve manier van werken zorgt ervoor dat de fabrieken van onze klanten blijven doordraaien.
archieffoto: Michel Verbeek