- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBrandstofcelstack voor de scheepvaart

Brandstofcelstack voor de scheepvaart

- Advertentie -

Delen

Henri Kruisinga, commercieel directeur van Hybrid Ship Propulsion, koos ervoor om samen met Nedstack op Electric & Hybrid Marine World Expo te staan. Hun brandstofcelstack trok veel bekijks op de beurs die van 27 tot en met 29 juni in Amsterdam RAI plaatsvond. Een klein kastje heeft zes aansluitingen voor de invoer van waterstof, koelwater en zuurstof.

Hybrid Ship Propulsion ziet mogelijkheden voor de brandstofcelstack. Het bedrijf ontwerpt, levert en installeert elektrische aandrijvingen. “Het was een goede beurs en het was boven verwachting druk op de stand. Veel aanloop uit Scandinavië en Azië”, vertelt Kruisinga. “Scandinavië loopt op ons voor; vanuit de overheid is daar meer druk om schoner te varen.”

 

Een goed begin

Vorig jaar was een moeilijk jaar voor Hybrid Ship Propulsion. Er werden minder systemen verkocht. “Dit jaar zijn er zeven projecten waaraan gewerkt wordt en voor volgend jaar staan er al zes gepland. LNG, elektrisch en hybride… Alles kan met onze systemen”, aldus Kruisinga.

“Ook de brandstofcelstack. Vandaar dat we met Nedstack op een stand staan. De brandstofcelstack zou heel goed met de systemen van Hybrid Ship Propulsion kunnen functioneren voor de aandrijving van schepen.”

Kruisinga verwacht dat de brandstofcelstack en waterstof de toekomst worden. “We hebben ervoor getekend dat er in 2050 niet meer met vervuilende motoren gevaren wordt. Het lijkt nog ver, maar de omslag is dichterbij dan wij denken.”

Steeds meer steden weren vervuilende brandstofmotoren. “Het gaat steeds verder; als binnenvaart moeten wij ook meedenken”, vindt Kruisinga. “Vanuit de overheid moet er meer gestimuleerd worden en hoe maakt niet uit. Er moet iets gebeuren. Waarom zorgen we niet zelf voor schone lucht.”

 

Kruisbestuiving

Nedstack stond voor het eerst op de beurs. Het bedrijf maakt de brandstofcelstacks zelf. “We hebben al eerder contact gehad met Hybrid Ship Propulsion en het leek ons een goed idee om samen te werken op de beurs”, zegt Maria Fennis (foto), manager Business Development bij Nedstack. “We zijn op zoek naar projecten in de scheepvaart.”

Het is een soort kruisbestuiving op de stand. Er is een elektrisch systeem nodig om een schip aan te drijven en dat levert Hybrid Ship Propulsion. De brandstofcelstack is uniek en waardevol, en dit zie je terug in de prijs. Maar dat gaat veranderen. Het afgelopen jaar is de prijs al gezakt. Iedereen is zich aan het oriënteren en wil veranderen. Hoe meer er geproduceerd wordt, hoe verder de prijs zakt.

 

Nemo H2

Op de hoek van de stand stond zo’n stack. Iedereen keek naar het kastje en wilde er meer van weten. Het was er een van 10 kW, met 75 cellen. Elke cel bestaat uit twee celplaten met ertussenin een membraan met een platina katalysator. Er gaat waterstof in met koelwater en zuurstof. De zuurstof komt gewoon uit de lucht. De waterstof splitst zich op in protonen en elektronen. De protonen kunnen door het membraan heen en reageren met zuurstof; hierbij ontstaat water. Geen emissie dus. De elektronen kunnen niet door het membraan en moeten ‘omreizen’, waardoor er stroom wordt opgewekt die voor de aandrijving gebruikt kan worden.

In 2009 is de eerste boot op brandstofcellen ontwikkeld: de Nemo H2.  Die voer in Amsterdam met 88 passagiers door de grachten. Het is inmiddels een bewezen techniek, die ook in het bedrijfsleven voor vrachtwagens en in het openbaar vervoer bij bussen wordt gebruikt.

tekst en foto: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -