Op de eerste dag van de HISWA te Water organiseerde Nederland Maritiem Land (NML) een vaartocht door de Amsterdamse haven met Tweede-Kamerleden. Doel van de informele, varende netwerkbijeenkomst was het belang van het maritieme bedrijfsleven voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid nog eens te onderstrepen.
NML-voorzitter Wim van Sluis (foto) vertelde fractieleden van VVD, CDA, PVDA en SP over de substantiële bijdrage die de maritieme sector aan de Nederlandse economie levert. “Wij hier aan boord vertegenwoordigen meer dan 253.000 banen en ruim 3 procent van het BBP en zetten Nederland wereldwijd als natie van economie van het water op de kaart. Met andere woorden, de Nederlandse maritieme sector bekleedt een internationaal erkende toppositie.”
Superjachten
De lobby draaide op volle toeren. Van Sluis gaf aan dat deze positie niet vanzelfsprekend behouden kan worden. Zonder een eerlijk internationaal speelveld, gelijke wetgeving en een aantrekkelijk concurrerend vlagregister loopt Nederland volgens hem het risico die positie kwijt te raken.
Koen Overtoom, interim-CEO van Havenbedrijf Amsterdam en NML-bestuurslid, gaf onderweg naar de werf van Holland Jachtbouw een korte uitleg over de Amsterdamse haven en de kansen die er liggen in de superjachtindustrie. Het ging om nieuwbouw, maar ook om het onder Nederlandse vlag brengen van superjachten en de spin-off die dat oplevert voor de service leverende bedrijven in die markt.
Vervolgens kregen de deelnemers een exclusieve rondleiding bij Holland Jachtbouw, inclusief een kijkje aan boord van de superjachten waar de werf aan werkt. Het laatste deel van de vaartocht ging naar de nieuwe locatie van Royal van Lent, onderdeel van de Feadship-groep. Op deze afbouwlocatie kunnen vanaf 2019 superjachten tot 160 meter worden gebouwd of een refit ondergaan.