Pas na de zomer verwacht Havenbedrijf Rotterdam een beslissing te kunnen nemen over het herstel van de kademuur op het Noordereiland. De havenbeheerder voert nog onderzoek uit naar de oorzaak en naar de beste oplossing.
In december 2015 verzakte de Maaskade over een lengte van 40 meter. Havenbedrijf Rotterdam heeft het verzakte gedeelte toen gestabiliseerd en de locatie afgezet – zowel op de wal als op het water.
Kennisinstituut TNO heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de verzakking. Er is geen zekerheid over de oorzaak, schrijft het Havenbedrijf in een brief aan bewoners van Maaskade. “TNO sluit een externe factor niet uit. Een binnenvaartschip kan tegen de kade gevaren zijn. Echter kan dit niet onomstotelijk worden vastgesteld.”
Oude constructie voldoet niet
Het instorten van de kade is volgens TNO mogelijk veroorzaakt door een opeenstapeling van factoren: de hoge waterstand en de constructie van de meer dan honderd jaar oude kade. De originele kade voldoet niet aan de hedendaagse eisen. In 2003 zijn er dan ook aanpassingen uitgevoerd: een stalen damwand en stalen palen aan de binnenzijde. Het is de oude constructie die is verzakt.
Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt nu wat het beste kan gebeuren om in de toekomst nieuwe problemen te voorkomen. Mogelijk moet daarvoor de kade over de volledige lengte van 500 meter worden vervangen. Als dat inderdaad nodig is, duurt het nog twee jaar voordat de nieuwe kade helemaal klaar is.