- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuitsland hekelt Brusselse plannen voor emissienormen

Duitsland hekelt Brusselse plannen voor emissienormen

- Advertentie -

Delen

Brussel trekt steeds meer zeggenschap over de binnenvaart naar zich toe en dient daarbij niet altijd de belangen van de sector, vinden ze in Duitsland. Daar wordt deze ontwikkeling met argusogen gevolgd.

“Wereldvreemd” en “onrealistisch” vindt BDB-voorzitter Martin Staats (foto) de geplande emissienormen voor scheepsmotoren die de Europese Commissie wil invoeren: de Motorenrichtlijn NRMM.

Ook al is de oorspronkelijk voorgestelde Euro 6-norm van tafel, voor de Duitsers blijven de voorstellen alsnog onacceptabel. “Om aan de eisen te voldoen heb je roetfilters nodig die nog niet bestaan, of extreem duur zijn”, aldus Staats, die de Duitse vertegenwoordigers in Brussel oproept om op de rem te gaan staan waar ze maar kunnen.

“De binnenvaart is nog steeds de verkeersmodus die de minste schadelijke stoffen uitstoot. We werken actief aan het terugdringen van de emissies. Maar als we zo’n grote sprong moeten maken met onze motoren hebben we meer subsidie nodig.”

Volgens Reinhard Klingen van het Duitse verkeersministerie zijn er mogelijkheden om een extra subsidiepot te creëren, op voorwaarde dat dit binnen de Europese kaders past. “Dat moet je onderzoeken. Je moet exact weten wat Brussel gaat doen. Mijn persoonlijke mening is dat de binnenvaart wel degelijk ondersteund moet worden. De huidige voorstellen zijn inderdaad niet realistisch.”

 

Blokkeren

Ook de nieuwe richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart die de Europese Commissie voorstelt, stuit in Duitsland op kritiek: enkele weken geleden trok de binnenvaartorganisatie BDS hierover al aan de bel. De plannen zouden het veiligheids- en kwaliteitsniveau in de binnenvaart in gevaar brengen.

Dat vindt ook de BDB. De bond kijkt sceptisch naar de Nederlandse wens om de toelating tot het patentexamen te versnellen. Volgens Staats is dit vanuit veiligheids- en kwaliteitsoogpunt niet in het belang van de sector. Het Duitse verkeersministerie deelt die opvatting. Klingen: “Het verlagen van het kwaliteitsniveau is voor ons erg moeilijk te accepteren. Mogelijk organiseren we een blokkerende minderheid als men ons niet tegemoet komt.”

 

tekst en foto: Sarah De Preter

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -