- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart wint lading bij gevaarlijke stoffen

Binnenvaart wint lading bij gevaarlijke stoffen

- Advertentie -

Delen

In de afgelopen tien jaar zijn steeds meer gevaarlijke stoffen via de binnenvaart vervoerd. Spoor en weg verliezen terrein. Verreweg het grootste deel van de gevaarlijke stoffen gaat nu met de binnenvaart of via een pijpleiding. Dat meldt het CBS.

In 2014 werd er 224 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen vervoerd door Nederland. Dat was 11 procent meer dan in 2005. Meer dan de helft hiervan wordt via een ondergrondse pijpleiding getransporteerd. Het gaat hierbij om ruwe aardolie, aardolieproducten en aardgas. Ruim 40 procent van de gevaarlijke stoffen gaat over het water. Weg (6 procent) en spoor (1 procent) spelen een veel kleinere rol.

 

Vervoerd-gewicht-van-gevaarlijke-stoffen-16-04-21

Groei tankvaart

In 2005 was het aandeel van de binnenvaart nog kleiner (31 procent). De groei van de tankvaart ging ten koste van de pijpleiding (was 59 procent), weg (8 procent) en spoor (2 procent).

De keuze van de vervoerswijze is mede afhankelijk van de eindbestemming van de goederen, schrijft het CBS. Via pijpleiding, binnenvaart en spoor worden met grote bulkstromen vooral industriële complexen bevoorraad. Het wegvervoer doet veel fijnmazige distributie. Zoals de bevoorrading van benzinestations.

 

Diesel

Van alle gevaarlijke stoffen die in Nederland worden geladen op, of gelost van een binnenvaartschip, trein of vrachtauto passeert 70 procent de grens. Dit grensoverschrijdende bovengrondse vervoer van gevaarlijke stoffen is sinds 2005 met ruim een derde gestegen.

Er zijn vooral meer gevaarlijke stoffen via de binnenvaart geëxporteerd (+44 procent). Het gaat met name om diesel. Eindbestemmingen waren voornamelijk (petro)chemische industrieën in Duitsland en België. Via spoor (-17 procent) en weg (-2 procent) ging er juist minder naar het buitenland.

Het binnenlands vervoer van gevaarlijke stoffen via de binnenvaart nam in de periode 2005-2015 met 90 procent toe. Alleen al in 2015 groeide het met 11 procent. Over de weg werd er binnenlands de laatste tien jaar een kwart minder vervoerd, terwijl het vervoer over het spoor halveerde.

 

Bovengrondsvervoer-van-gevaarlijke-stoffen-16-04-21

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -