Het kabinet wil miljarden extra reserveren voor nieuwe verkeersprojecten, zo werd vorige week bekend. VVD en PvdA zoeken naar een manier om het Infrastructuurfonds 2 jaar te spekken met in totaal ruim 10 miljard euro. Uit dit fonds worden rijkswegen, spoor- en waterprojecten gefinancierd. Voor Eric Smaling, Tweede Kamerlid van de SP, is dat nieuws aanleiding om minister Schultz van Haegen te vragen of bij de investeringsplannen rekening wordt gehouden met “wenselijke ontwikkelingen zoals minder, schoner en kosteneffectief vervoer van personen en goederen”. Hij pleit daarbij indirect vooral voor meer vervoer over water.
Smaling vindt het vreemd dat de minister van Infrastructuur & Milieu vorig jaar aangaf dat de modal shift van wegtransport naar binnenvaart geen doel op zich is voor haar ministerie. Hij wijst er op dat dit wel is afgesproken in het Witboek Transport van de Europese Unie.
Uitstoot
De SP’er vraagt verder naar de ontwikkeling van de marktaandelen van wegtransport, binnenvaart en spoor. Smaling wil ook weten wat het verschil is in de gemiddelde uitstoot van CO2, NOx en fijnstof “per vervoerde container over een afstand van 300 km tussen het transport met een vrachtwagen, een binnenvaartschip en een goederentrein”.
Hij vraagt Schultz Van Haegen naar haar geplande maatregelen om de Europese doelstellingen voor de modal shift te halen: 30% van het goederenvervoer over een afstand van 300 kilometer of meer zou in 2030 verschoven moeten zijn van wegtransport naar spoor en binnenvaart.
Smalings overige Kamervragen aan de minister zijn:
Kunt u een voorbeeld noemen van een casus waar een modal shift van wegtransport naar binnenvaart succesvol is geweest en wat er nodig is om dit soort successen op meer plekken te boeken?
Welke van de huidige projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport hebben een positieve bijdrage geleverd aan de modal shift van wegtransport naar spoor en/of binnenvaart? Kunt u dit per project toelichten?
Wanneer u zou werken met een termijn van 50 jaar en alle milieubelasting en arbeidsplaatsen zou meenemen, heeft de aansluiting van het Twentekanaal op het Mittellandkanaal dan nog steeds een negatieve maatschappelijke kosten-batenanalyse?