In de categorie ‘bijzonder zware transporten’ voerde Muller Dordrecht afgelopen weekend een speciaal karwei uit voor Heerema Marine Contractors uit. Het ging om een 12.000 ton zwaar Bridge Linked Platform dat van Zwijndrecht naar Schiedam moest. Het platform was geplaatst op het Heerema ponton H-541, dat met zijn lengte van 165 en breedte van 42 meter tot een van de allergrootste pontons in z’n soort behoort.
Het konvooi, geassisteerd door 5 Muller-slepers, vertrok vrijdag vanuit Zwijndrecht naar Dordrecht om daar in de zeehaven geballast te worden tot een diepgang van 8,40 meter. Deze diepgang was benodigd om onder de Botlekbrug (foto) en de Spijkenisserbrug door te kunnen. Bij deze diepgang was het totaalgewicht van het transport, mede door het ballastwater, meer dan 50.000 ton.
Minder dan 1 meter
Bij de Botlekbrug was het passen en meten: de ruimte onder de brug en onder de kiel was op dat moment minder dan 1 meter, terwijl er in de breedte maximaal 2,5 meter overbleef. Door middel van schutpontons en rubber fenders zorgde Muller ervoor dat de bak niet aan de grond kon lopen of schade kon varen tegen de brug.
Na het passeren van de bruggen zette het konvooi koers naar Mammoet in Schiedam, waar de laatste hand gelegd wordt aan het platform voordat het geïnstalleerd kan worden op de Noordzee.