Invoering van het nieuwe aansprakelijkheidsbeperkingsverdrag voor de binnenvaart is aanstaande. De IVR concludeert dat op basis van toezeggingen van de belangrijkste binnenvaartlanden dat ze het CLNI 2012 binnenkort ratificeren.
Het CLNI stond eerder deze maand centraal tijdens het achtste IVR-Colloquium in Bonn. Bijna 100 deelnemers namen daaraan deel. De juridische commissie van de IVR presenteerde leidraden voor het omzetten van het verdrag in nationaal recht.
Ratificeren
Het CLNI (officieel het ‘Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart’) is pas door 2 landen geratificeerd. Tijdens een paneldiscussie in Bonn met de vertegenwoordigers van diverse landen werd duidelijk dat België, Duitsland en Nederland op korte termijn volgen. Dat is dan vrijwel zeker voor Zwitserland aanleiding om het verdrag ook te ratificeren.
Daarmee zou het nieuwe CLNI-verdrag binnen afzienbare tijd in werking kunnen treden en brede Europese toepassing kunnen krijgen, verwacht de IVR.
Leidraden
De deelnemers aan het IVR-Colloquium kregen de kans om tijdens de 2 dagen durende conferentie in discussie te gaan met vertegenwoordigers van de rivierencommissies en ministeries. Voorzitter Martin Fischer van IVR’s juridische commissie overhandigde aan de vertegenwoordigers van de Donaucommissie en de Centrale Rijnvaartcommissie de leidraden waarmee het CLNI omgezet kan worden in nationaal recht. Deze leidraden zijn beschikbaar via de website van de IVR.
foto: Martin Fischer overhandigt de leidraden aan Petar Margić van de Donaucommissie en Hans van der Werf van de CCR. (foto IVR)