De Belgische staatssecretaris voor Noordzee Bart Tommelein laat de aanpassing van het Koninklijk Besluit (KB) voor de estuaire vaart onderzoeken om meer binnenschepen over zee naar de haven van Zeebrugge te laten varen.
De binnenvaart heeft momenteel slechts een klein aandeel in het goederenvervoer van en naar Zeebrugge. De verbinding met het achterland is dan ook niet optimaal. Aangezien de verbreding van het Schipdonkkanaal op dit moment geen haalbare kaart is, zijn de ogen gericht op de estuaire vaart.
Vlaanderen werkt aan plannen om voor de kust kleinere eilanden aan te leggen en zo een veilige binnenvaartroute te realiseren tussen Zeebrugge en de Westerschelde. De Noordzee is echter federale materie – Vlaanderen kan dus niet op eigen houtje kusteilanden realiseren.
Geen binnenwater
Staatssecretaris Tommelein (Open VLD) vraagt zich ook af of ze wel nodig zijn om meer binnenschepen op zee te kunnen laten varen. ‘Een aantal kusteilanden maken van de Noordzee nog geen binnenwater’, stelt Tommelein. ‘In het Marien Ruimtelijk Plan (MRP) voor de Noordzee is ook geen plaats voor eilanden voorzien. Maar als Vlaanderen denkt dat de aanleg ervan noodzakelijk is, wil ik dat gerust onderzoeken, en zo nodig het MRP aanpassen.’ Tommelein pleit al sinds zijn aantreden voor een samenwerkingsakkoord met Vlaanderen op de Noordzee.
Koninklijk Besluit
Het aanpassen van het MRP heeft voor Tommelein echter geen prioriteit. Hij wil in de eerste plaats het Koninklijk Besluit aanpassen dat regelt in welke gevallen binnenschepen op de Noordzee mogen varen.
Ook het havenbestuur in Zeebrugge verwacht dat dit de estuaire vaart een boost kan geven.