- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws27% minder energieverbruik met FLEX Tunnel

27% minder energieverbruik met FLEX Tunnel

- Advertentie -

Delen

De Rhenus Duisburg werd dit jaar als eerste schip met een van Van der Velden FLEX Tunnel uitgerust. De verwachte besparing op het energieverbruik blijkt in de praktijk nog hoger uit te vallen dan de verwachte 10 tot 20%. Van der Velden Marine Systems presenteerde op de openingsdag van Europort 2015 de resultaten van praktijkmetingen: het energieverbruik valt 27% lager uit.

Edwin van Buren, directeur R&D, maakte de uitkomsten bekend. ‘We hebben de gegevens vergeleken met conventionele schepen met eenzelfde tonnage en geïnstalleerd vermogen. De Rhenus Duisburg circa 27% minder energieverbruik (minder pk’s/kilowatts, red.). Dat is te danken aan de FLEX Tunnel, die het mogelijk maakte het achterschip optimaal te ontwerpen voor het vaargebied van dit schip.’

 

Minder brandstof

De inklapbare FLEX Tunnel maakt het mogelijk, in tegenstelling tot vaste tunnels die de meeste binnenvaartschepen hebben, zonder tunnels te varen. Dat is interessant indien de diepgang en waterdiepte dat toestaan. Dit levert direct een forse weerstandsvermindering op, hetgeen resulteert in een gunstiger brandstofverbruik.

 

De metingen zijn door Van der Velden uitgevoerd onder auspiciën van DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems). Het Duitse ontwikkelcentrum heeft het koppelverband in opdracht van Rhenus PartnerShip ontworpen. Daarbij is het onderwaterschip afgestemd op het specifieke vaarpofiel van de Rhenus Duisburg.

Die is gebouwd voor het transport van kolen van Rotterdam naar Lünen. Het vaart niet alleen met één gekoppelde duwbak, maar neemt op de Waal en Rijn ook dikwijls twee extra bakken langszij mee. Het gehele konvooi gaat geladen te berg en in flash door het  Wesel-Dattlen-Kanaal. Met dit vaarprofiel wordt zodoende zowel geladen als leeg in ballast én in diep en ondiep water gevaren.

 

FLEX-Tunnel-MD5_4282
Leo van Zon (links) en Edwin van Buren presenteerden de uitkomsten op Europort.

Laagwater

De praktijk wijst uit dat de functionaliteit van de FLEX Tunnel in dat geval tot zijn recht komt. De resultaten bevestigen de verwachtingen van extreem hoge onderdrukken met een uitgeklapte tunnel. Hierdoor is de FLEX Tunnel uitermate geschikt om te gebruiken in ongeladen toestand en bij laagwater. ‘Zeker met de huidige, lange laagwaterperiode heb je voordeel aan de tunnel’, vertelde verkoopdirecteur Leo van Zon. ‘Je kunt langer blijven doorvaren.’

Door de luchtdichte afsluiting op de straalbuizen en de scheepsromp krijgen de schroeven voldoende water om efficiënt te werken en gaat er geen rendement verloren door boven water draaiende propellers. Dat maakt grotere schroeven, tot wel 2 meter, mogelijk.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -