In het eerste halfjaar is de totale overslag in Rotterdam met 0,6 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De groei had aanzienlijk hoger kunnen uitvallen als de hoeveelheid minerale olieproducten niet was gedaald: 13,5 procent.
De overslag van ruwe olie nam met 3,3 procent toe. (foto Tekst & Toebehoren)
De overslag van ruwe olie nam wel toe: 3,3 procent. Kolen lieten een groei van 9,5 procent zien. De ertsoverslag bleef vrijwel gelijk. De overslag van containers nam, gerekend in ton, met 2,7 procent toe en met 1,9 procent in TEU’s.
‘2013 eindigde slecht en 2014 begon matig’, zei president-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam vrijdag 18 juli bij de presentatie van de halfjaarcijfers. ‘Na de eerste maanden van dit jaar ging het beter.‘ het hele jaar rekent hij daarom op een groei van circa 1 procent.
Overcapaciteit raffinaderijen
In het nat massagoed is de overslag van ruwe olie 3,3 procent toegenomen. De marges en dus de bezettingsgraden van de raffinaderijen zijn nog laag door de aanhoudend lage vraag naar raffinageproducten in Europa en toenemende concurrentie van raffinaderijen buiten Europa, mede door de beschikbaarheid van goedkoop schaliegas in de VS. In dezelfde periode van vorig jaar echter was de overslag nog lager omdat verschillende raffinaderijen die vanuit Rotterdam bevoorraad worden toen gedeeltelijk stil lagen voor onderhoud. Volgens Castelein is er in Noordwest-Europa sprake van 30 procent overcapaciteit in de raffinagesector.
De overslag van minerale olieproducten is met 13,5 procent gedaald. Dat komt vooral door de lagere afvoer van producten zoals stookolie, nafta en benzine.
Overig nat massagoed, dat vooral bestaat uit grondstoffen voor de chemie, daalde 11 procent. Zowel de chemische industrie als de raffinagesector bevinden zich in een lastige positie: energie en grondstoffen zijn elders in de wereld goedkoper.
IJzererts stabiel
De overslag van ijzererts en schroot is stabiel. De Europese staalsector is nog niet volledig hersteld en draait op circa 80procent van de capaciteit. De aanvoer van kolen is met 9,5 procent gestegen vanwege consolidatie van importstromen door industriële gebruikers in het achterland. Daarentegen bleef de vraag naar energiekolen beperkt door de zeer zachte winter.
In het droog massagoed is agribulk relatief de grootste stijger met 37,3 procent. Via Rotterdam is aanzienlijk meer mais uit Oekraïne en onder andere soja uit Zuid-Amerika ingevoerd. Tegelijkertijd werd meer tarwe uitgevoerd. Het overig droog massagoed, dat onder andere bestaat uit materialen voor de bouw en grondstoffen voor de industrie en uit biomassa, nam met 11,9 procent toe.
Containers in de plus
De overslag van containers nam met 1,9 procent toe (in TEU’s gemeten). Die groei heeft vooral vanaf maart doorgezet, met een gemiddelde groei per maand ten opzichte van dezelfde periode in 2013 van 4,5 procent. Deepsea-lading nam met 3,2 toe; het feedervolume bleef evenwel achter ten opzichte van de eerste helft van 2013: -4,7 procent doordat eind juni 2013 een aantal ladingpakketten naar Hamburg werd verplaatst. Vanaf begin dit jaar ontwikkelt het feedervolume zich weer positief, niet alleen van en naar de landen rond de Oostzee maar ook van en naar het Verenigd Koninkrijk.
De overslag van shortseacontainers groeide met 2,6 procent. Die groei zit vooral in het vervoer tussen Rotterdam en de Baltische staten en Rusland en dat tussen Rotterdam en het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de aantrekkende Britse economie.
Winst
Ten opzichte van de eerste helft van 2013 nam de omzet van Havenbedrijf Rotterdam met 8,6 miljoen euro toe. Het nettoresultaat ging met 1,8 miljoen euro omhoog. Het effect van de omzetstijging wordt gedeeltelijk gedempt door de hogere afschrijvingen en rentelasten, die het gevolg zijn van de investeringen in de Maasvlakte 2 en de verbreding van de Amazonehaven.