- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsFinaleplaats is fantastische afsluiting raceseizoen voor Pro Dutch-team

Finaleplaats is fantastische afsluiting raceseizoen voor Pro Dutch-team

- Advertentie -

Delen

Pro Dutch Racing heeft het seizoen 2013 met een hoogtepunt afgesloten. Op de Engelse baan van Santa Pod Raceway wist Robert Joosten tijdens de European Finals door te dringen tot de finale. Hij moest na vier sterk gereden eliminatieronden alleen de Zwitser Bruno Bader voor zich dulden. Met dit fraaie resultaat in de zesde en laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified legde Pro Dutch Racing op slechts vier punten van de nummer drie positie beslag op een uitstekende vierde plaats in de eindstand van deze prestigieuze titelstrijd.

"Beste crew die je je kunt wensen!"

De zesde en laatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op het Engelse Santa Pod Raceway, waar de titelstrijd eind mei ook begon. Met drie halve finaleplaatsen uit de laatste drie wedstrijden en de eerste run onder de zes seconden twee weken geleden op Tierp Arena was Pro Dutch Racing vastbesloten om het seizoen met weer een hoogtepunt af te sluiten. De eerste kwalificatierun op vrijdag leverde meteen een solide 6,22 seconden op, in het uit 17 deelnemers bestaande veld goed voor een voorlopige derde plaats.
Als één van de weinige teams slaagde Pro Dutch Racing er vervolgens in om iedere kwalificatierun een fractie van de tijd af te halen, om na een 6,20 en 6,18 seconden in de vierde sessie uiteindelijk uit te komen op een tijd van 6,10 seconden. Door de sterk wisselende temperaturen was het lastig om voor de Engelse baan de juiste afstelling te vinden die het vele vermogen van de Pro Dutch Racing ’70 Camaro ook in snelheid kon omzetten. Een extreem snelle tijd was daarom niet het hoofddoel, maar het werken aan een degelijke set-up voor de eliminaties van zondag. Omdat enkele rijders hun tijd nog verder wisten te verbeteren, sloot Pro Dutch Racing de kwalificaties af op een vijfde plaats, net achter regerend kampioen Michael Gullqvist en slechts 0,05 seconde verwijderd van de nummer twee.

2

0-100 km/h in minder dan 1 seconde.

Dat het werken aan een goede race set-up effect had, bleek al in de eerste eliminatieronde waarin Joosten het moest opnemen tegen de Engelsman Rick Garrett. Met een betere reactietijd nam de Pro Dutch Racing-piloot bij de start al een voorsprong om in 6,10 seconden als winnaar de finish te passeren. Daarmee klokte Joosten de derde tijd van de zestien rijders die in de eerste eliminatieronde aan de start verschenen.
In de kwartfinale wachtte vervolgens niemand minder dan viervoudig en regerend Pro Modified kampioen Michael Gullqvist. Joosten verbeterde zich tot 6,08 seconden en aangezien de Zweed daar geen antwoord op had, plaatste de Pro Dutch Racing Camaro zich voor de vierde keer op rij voor de halve finales.
Daarin had Joosten het moeten opnemen tegen een andere Nederlander, Marc Meihuizen, maar omdat zijn Pontiac in de kwartfinale schade aan de motor had opgelopen, kon hij niet aan de start verschijnen en plaatste Pro Dutch Racing zich via een bye-run voor het eerst dit seizoen voor de finale.

Nadat in de pits eerst de koppeling nog snel vervangen was, mocht Joosten opnieuw richting de start voor de eindstrijd tegen Bruno Bader. De Zwitser had in alle eliminatieronden al tijden van 6,04 en 6,05 seconden laten noteren en zou dus een moeilijk te nemen horde worden. Bij de start was het tweetal nagenoeg gelijk weg, maar met zijn voor deze baan optimale afstelling wist Bader in de run een paar meter voorsprong te pakken en passeerde na weer een 6,05 seconden als winnaar de finish. Voor Joosten stonden de klokken stil bij 6,19 seconden. “Bader was gezien het verloop van de eliminaties de terechte winnaar. Hij was snel en constant en dan verdien je om te winnen”, aldus een realistische Robert Joosten. Na drie opeenvolgende halve finaleplaatsen, sloot Pro Dutch Racing het seizoen dus af met een runner-up positie waardoor het team kan terugkijken op een uitstekend en constant tweede deel van het seizoen. Door zijn goede scores besloot Joosten het FIA Europees Kampioenschap in de Pro Modified klasse op een vierde plaats, op slechts vier punten van de nummer drie positie.
“De laatste runs op Santa Pod gaven de definitieve bevestiging van wat we al vermoedden. We weten nu wat we deze winter aan de afstelling moeten veranderen om nog meer vermogen op de baan kwijt te kunnen. De auto gaat run na run perfect recht en gedraagt zich onder alle omstandigheden uitstekend. Nu is het nog zaak om het extra vermogen dat in deze motor zit, in snelheid omgezet te krijgen.
Pro Modified is in het FIA EK de meest competitieve en internationale klasse en volgend jaar wordt de concurrentie alleen maar heviger. Niet alleen zullen we als Pro Dutch Racing daarop voorbereid zijn, maar ik kijk er ook al naar uit en daarbij gaan we uiteraard voor een nog hogere klassering dan de vierde plaats van dit jaar”, aldus Robert Joosten.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -