- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKoninklijke Schuttevaer waarschuwt minister: “Inkrimpen bedieningstijden sluizen is onaanvaardbaar”

Koninklijke Schuttevaer waarschuwt minister: “Inkrimpen bedieningstijden sluizen is onaanvaardbaar”

- Advertentie -

Delen

Koninklijke Schuttevaer gaat in geen geval akkoord met inkrimping van de bedieningstijden en ander kwaliteitsverlies op vaarwegen. Minister Schultz van Haegen is voornemens te bezuinigen op de bediening van sluizen in Rijksbeheer en overweegt daarbij een aantal sluiscomplexen, met name aan kleinere vaarwegen, alleen nog overdag te bedienen.

Minister Melanie Schultz van Haegen was aanwezig op het Schuttevaer-congres. (foto Tekst & Toebehoren)

“Dit kan de minister ons niet aandoen”, stelde Annemarie Jorritsma, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer, vanmiddag tijdens haar jaarrede in Sliedrecht. “Slechte voorstellen, slecht voor het vertrouwen van de klanten in de binnenvaart en met het risico dat scheepsladingen terugvloeien naar de weg. Wij zullen ze met alle mogelijke middelen bestrijden.”

Met hand en tand verzetten
De kwestie van ‘s ochtends tijdens het besloten deel van het jaarcongres al aan de orde geweest. Het Hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer kreeg toen bijval van de aanwezige afdelingsafgevaardigden dat de vereniging zich met hand en tand moet verzetten tegen verslechterde bedieningstijden. “Er zijn grenzen”, aldus Jorritsma.
‘s Middags werd die boodschap herhaald in bijzijn van minister Schultz van Haegen, die gastspreker was op het congres in Sliedrecht. Zij moet 17 procent op de begroting van Infrastructuur en Milieu bezuinigen. Ze denkt aan 7 procent versoberingsmaatregelen en 10 procent in efficiency door minder personeelsinzet.

Bediening op afroep
Rijkswaterstaat heeft op regioniveau betrokkenen benaderd met mogelijke voorstellen tot inkrimping van bedieningstijden. Tot 20 juni kunnen organisaties en bedrijven reageren. Daarna volgt overleg op nationaal niveau tussen de top van Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer (en het Centraal Overleg Vaarwegen). Vervolgens neemt de minister een besluit.
Voor Koninklijke Schuttevaer zijn alternatieven denkbaar in de vorm van bediening op afstand, bediening op afroep of vraaggestuurd bedienen, maar het sluiten van sluizen en dus vaarwegen zal de vereniging niet accepteren. “Dan proberen we zo veel mogelijk fracties in de Tweede Kamer te mobiliseren om dat tegen te houden”, zei directeur Kees de Vries.

Aan aanvaardbare oplossing werken
Minister Schultz van Haegen reageerde dat ze niet onder de haar opgelegde bezuiniging uitkomt, maar dat ze samen met Koninklijke Schuttevaer aan een aanvaardbare oplossing wil werken. Frappant was dat zij in haar speech nog had verteld dat haar ministerie met het bedrijfsleven in Twente onderzoekt of er afspraken te maken zijn om lading te bundelen en zo van de weg naar het water over te hevelen. ‘s Ochtends had Schuttevaer-regiovertegenwoordiger Anne Ruth Smink–Scheijgrond nog gewaarschuwd dat grote verladers daar de binnenvaart de rug toekeren als de bediening van sluizen op de Twentekanalen wordt teruggeschroefd.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -