- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAantal actievoerende schippers zwelt aan

Aantal actievoerende schippers zwelt aan

- Advertentie -

Delen

In België vinden al enkele dagen wilde acties plaats waarbij schippers hun schepen stilleggen en vaarwegen versmallen. Het gaat onder meer om het Albertkanaal, dat zowel aan de Luikse als de Antwerpse kant alleen met grote voorzichtigheid en lage snelheid in en uit gevaren kan worden.

Het zijn vooral Belgische schippers die actie voeren. Dat kwam donderdag 11 april op gang na de protesten bij het Europees Parlement in Brussel. Daar waren circa 500 schippers bijeen om op te roepen tot een Europees vervoersbeleid. Een van de eisen is dat het verboden wordt onder de kostprijs te varen. Ook de strengere technische voorschriften van de CCR – die voor kleinere en oudere schepen buiten proportie zouden zijn – zijn de demonstranten een doorn in het oog.

Persoonlijke drama’s
De demonstratie werd ondersteund door enkele eigen rijders, die in het wegvervoer ook geen toekomst zien als de marktontwikkelingen daar doorgaan. Steun kregen de schippers ook van SP’er Farshad Bashir. Het Tweede-Kamerlid sprak de met spandoeken en rookbommen protesterende schippers 11 april op straat in Brussel toe.
“In heel Europa is het crisis in de transportsector, zowel op de weg als bij de binnenvaartschippers met veel persoonlijke drama’s door talloze faillissementen”, zei hij. “Het roer moet om. Ik wil dat er onmiddellijk ingegrepen wordt. Er moet bijvoorbeeld een verbod komen op het varen onder de kostprijs. Een praktijk waar noodlijdende schippers door banken toe worden gedwongen. Hierdoor raken steeds meer schippers in problemen. Regeringen moeten helpen schippers sociaal uit de crisis te loodsen.”

Geen intimidatie
De Binnenvaart Branche Unie onthoudt zich, blijkens een persbericht van vandaag, van een oordeel over de acties die op dit moment in België worden gehouden. “De deelname aan de acties is een zaak van iedere individuele schipper. Wel vindt de BBU dat kalmte moet worden bewaard en er geen sprake kan zijn van intimidatie of geweld. Dat leidt tot onderlinge verdeeldheid terwijl juist nu alle krachten nodig zijn om tot een stabiel Europees vervoersbeleid te komen.”

Crisis aanmelden
De Nederlandse brancheorganisatie “snapt dat er veel Europese schippers in paniek zijn over de voor vele van hen zeer hachelijke en uitzichtloze situatie. Al langer is de BBU van mening dat de crisis aangemeld moet worden bij de EU.”
Een crisis kan volgens de Europese Richtlijn 96/75 aangemeld worden als er sprake is van een “ernstige verstoring van de markt”. Dat is volgens de BBU “onweerlegbaar aan te tonen”.
Voorzitter Roland Kortenhorst: “Nederland heeft al eerder de crisis in Brussel aangemeld, maar werd niet gesteund door de andere landen, waaronder België. We roepen de minister en de politiek nu op hun Belgische, Franse en Duitse collega’s de crisis in de binnenvaart te erkennen en passende maatregelen te treffen; de argumenten liggen klip en klaar op tafel.”

Oud-voor-nieuw
“Wanneer de crisis door de EU is erkend, zijn maatregelen als de oud voor nieuw-regeling die het toevoegen van nog meer tonnage aan de vloot ontmoedigt, te reactiveren”, meent Kortenhorst. “En dan kunnen er maatregelen getroffen worden om tot de broodnodige structuurversterking en een stabielere binnenvaart te komen.”
Daarnaast roept de BBU de politiek op om onmiddellijk de overgangsbepalingen uit de technische regelgeving voor oudere schepen te schrappen. “Nut en noodzaak zijn wat de binnenvaart betreft niet aangetoond.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -