- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe Europese motorenrichtlijn gaat ook voor bestaande schepen gelden

Nieuwe Europese motorenrichtlijn gaat ook voor bestaande schepen gelden

- Advertentie -

Delen

De Europese Commissie werkt aan een nieuwe richtlijn voor voortstuwingsmotoren in de binnenvaart. Die zal waarschijnlijk in 2016 of 2017 van kracht worden. De norm richt zich voornamelijk op het verder reduceren van de uitstoot van PM10, NOx en SO2. Nieuw is dat in een later stadium ook bestaande motoren – bijvoorbeeld door katalysatoren en andere nageschakelde technieken – aan de nieuwe eisen moeten voldoen. Daarvoor waarschuwt CBRB-directeur Robert Tieman in een video-interview op de website van zijn organisatie.

In 2007 werd CCR2 ingevoerd voor nieuwe schepen. In 2013 zou CCR3 volgen, maar die norm bleek niet haalbaar. Daarom zou op het volgende ijkpunt, 2016/2017, meteen CCR4 ingevoerd worden. Inmiddels is afgesproken dat die er ook niet komt; daarvoor in plaats er een bredere Europese richtlijn gepland, die ook gaat gelden voor landen die niet onder de CCR vallen. De Rijnvaartcommissie heeft overigens wel plannen voor nieuwe CO2-eisen.

Enorme impact
De richtlijn waaraan de Europese Commissie werkt, dreigt wel erg streng te worden. In het voorstel dat nu bij de Commissie ligt wordt ook een duidelijke datum genoemd voor de hermotorisering van bestaande schepen – ook al zijn die motoren nog in goede werkconditie. Het is voor het eerst dat we daarmee geconfronteerd worden en de impact daarvan zal enorm zijn.“
Het CBRB en de EBU proberen de plannen in hun huidige vorm van tafel te krijgen. Maar Tieman denkt dat dat moeilijk wordt. De voorstellen staan al op papier en zijn gebaseerd op onderzoek door onder andere via donau, PLANCO en NEA.

2030
Het is wel gelukt de ingangsdatum uit te stellen. “De eerste datum die genoemd werd was 2020. In mijn optiek niet reëel. Nu ligt 2030 op tafel.” Dan zouden ook bestaande schepen aan de zogeheten 4a-normering moeten voldoen. Dat houdt in dat deze schepen ook aan de nageschakelde technieken moeten.
Dat verlangt een flinke investering van scheepseigenaren en van de branche als geheel. Het CBRB zal zich hard maken voor subsidie, maar, zegt Tieman: “honderd procent subsidie is een utopie. De Commissie wil met ons praten om de sloop- en reservefondsen – dan moet je denken aan 34 miljoen euro – te gebruiken in combinatie met een veel groter bedrag van Europa zelf en dat als subsidie aan te bieden aan de ondernemers om aan de eisen te voldoen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -