De Nederlandse overheid laat een kans liggen meer te doen met wat er in het Witboek voor Transport van de Europese Commissie staat dan wat mogelijk is, aldus de ASV, afgelopen zaterdag bijeen in Rotterdam-Zuid. De opmerking over (transparante) prijsvorming is volgens de ASV aanleiding om toch maar weer naar de mogelijkheid van vaste tarieven te kijken.
Zeker voor de fijne distributie zouden er mogelijkheden liggen als in de toekomst er minstens 50 % over het water of spoor moet worden vervoerd, volgens de ASV. “Echter, de Nederlandse overheid ziet staan dat er een afstand hoger dan 300 kilometer staat en denkt: dat is dus een buitenlandse kwestie. Maar als het milieu je ernst is, dan zou je wat aan die minimum afstand moeten doen.”
Op een bijeenkomst op het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de plaatsvervangend directeur Maritieme zaken Rob Huyser heeft de ASV duidelijk aangegeven daar anders tegenaan te kijken dan de Nederlandse overheid. Jos Evens zat als lid van de ASV-Denktank achter de bestuurstafel: “We zijn realistisch en beseffen wel dat niet alles wat wij zeggen meegenomen wordt in het beleid. Maar je ziet wel dat nu de andere organisaties toch ook ons standpunt over de technische overgangsmaatregelen van de CCR hebben overgenomen. Bovendien heeft ook voorzitter Roland Kortenhorst van Kantoor Binnenvaart aan een delegatie van de ASV laten weten dat ook de ASV in het transitiecomité wordt meegenomen.” Bij dat gesprek bleek overigens wel dat de ASV niet alle standpunten van de overige organisaties zal onderschrijven en altijd de eigen identiteit zal willen behouden. Evens: “Maar dat wil niet zeggen dat we er tegen zijn om als binnenvaart als één geheel naar buiten te treden waar we het eens zijn. Daar willen we aan meewerken. Maar ons neerleggen bij de meerderheid en dan van standpunt wijzigen is onbespreekbaar.”
Laad/lostijden
Er zijn nieuwe richtlijnen voor het laden en lossen, maar tot verbazing van het ASV-bestuur worden in charters nog steeds vaak standaard de oude richtlijnen vermeld. Niet dat de ASV volledig achter de nieuwe richtlijnen staat (het is niet altijd een voordeel, er zijn strikte regels voor melden bijvoorbeeld en de uitbetaling geschiedt per uur, waar soms wel een extra halve dag kon worden verkregen) maar de ASV waarschuwt de schippers ervoor om goed op te letten welke afspraak er is gemaakt en wat er in de charter komt te staan. Zijn het namelijk de nieuwe richtlijnen, dan moet bijvoorbeeld op een andere tijd de aankomst op de losplaats worden gemeld. Dan is de lostijd wel korter. “In België zijn de laad- en lostijden concreter en is de bevrachter voor de betaling van overliggelden rechtstreeks verantwoordelijk”, aldus het ASV-bestuur.
Kanalen in Frankrijk
De ASV stoort zich met de Franse schippers aan het vaarwegenbeheer in Frankrijk. Het komt voor dat schepen klem komen in de sluizen omdat die de minimum breedte niet meer kunnen garanderen door verzakkingen. Dat vaarwegbeheerder VNF zich zou verweren met de opmerking dat de schepen steeds breder worden (door onder andere verbouwingen) wordt weggehoond door de ASV.
Voor wat betreft de aanleg van het nieuwe Seine-Nord kanaal, beklaagt de Franse schippersorganisatie La Glissoire zich dat er nauwelijks informatie komt over voorzieningen als aanlegplaatsen en sociale voorzieningen in havens, terwijl dat wettelijk wel verplicht is om voordat er iets wordt gebouwd of aangelegd, met de praktijkmensen te overleggen.
La Glissoire (Frans voor ‘wrijfhout’) is de enige onafhankelijke schippersorganisatie in Frankrijk. Omdat het buiten de grote koepelbond CNBA opereert, vergelijkt de ASV La Glissoire met de ASV. La Glissoire werd ooit opgericht om druk te zetten op verbetering van de vaarwegen, maar houdt zich intussen ook met andere zaken bezig. Zo ontving het ASV-bestuur afgelopen vrijdag een mailtje van La Glissoire dat als het niet mogelijk is om iets te doen aan de taalcontrole in Nederland van Franse schippers (die Nederlands of Engels moeten kunnen spreken voor de communicatie), dat in Frankrijk gecontroleerd moet worden of Nederlandse schippers de Franse taal wel machtig zijn. Prompt werd zaterdag het ms Elly bij Reims aangehouden en stilgelegd omdat schipper Kuipers niet voldoende de Franse taal machtig was. De schipper heeft zijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Jos Evens: “Ik heb de juridische dienst van de ANWB gebeld. Stel je voor dat alle vakantiegangers die geen Frans spreken op de weg en het water in Frankrijk ineens worden aangehouden.” De ANWB stelde dat op basis van taal iemand aanhouden nog nooit is voorgekomen. “Het ligt politiek gevoelig”, aldus Evens, “sinds de verkeersposten op de Westerschelde geen Frans meer mogen spreken met de schippers omdat Engels daar de voertaal is en de taal van het land de tweede taal.