De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van 24 maart aangegeven dat het kabinet kan doorgaan met de omlegging van de Zuid-Willemsvaart om de stad ‘s-Hertogenbosch. Dit betekent dat met de aanleg van het 9 kilometer lange kanaal kan worden gestart.
De discussie over de vraag of het kanaal om ’s-Hertogenbosch aangelegd zou mogen worden liep al tientallen jaren. De positieve uitspraak van de Raad van State beschouwt Rijkswaterstaat dan ook als een doorbraak.
Zuidoost-Brabant is een Europese topregio waar veel multinationals een vestiging hebben. Zij maken voor de aan- en afvoer van grondstoffen en producten steeds vaker gebruik van het Brabantse kanalenstelsel. De nieuwe Zuid-Willemsvaart moet straks een belangrijke schakel in hun logistiek worden. Vanaf 2015 hoeven grote schepen niet meer door de historische binnenstad van ’s-Hertogenbosch te varen. Dat komt ook de leefbaarheid van de stad ten goede.
Aanleg start in 2011
Rijkswaterstaat is volop bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van het nieuwe kanaal. Dit voorjaar start het explosievenonderzoek. Daarnaast worden er boringen gedaan op aangemerkte archeologische vindplaatsen. Vergunningen voor het kappen van bomen en het verleggen van kabels zijn inmiddels aangevraagd. Met ProRail is afgestemd hoe de verhoging van spoor wordt aangepakt.
Brabantse Kanalen in beweging
Het project ‘Brabantse Kanalen van Rijkswaterstaat’ bevat vier deelprojecten:
►Realisatie omlegging Zuid-Willemsvaart om de stad ’s-Hertogenbosch
►Verruiming en verbetering Zuid-Willemsvaart traject Den Dungen-Veghel
►Vervangen van de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart
►Verruiming Wilhelminakanaal en vervangen sluizen II en III door één nieuwe sluis
Het jaar 2010 staat geheel in het teken van het bouwrijp maken van het terrein en de werkvoorbereiding. Nog deze zomer gunt Rijkswaterstaat het project aan een aannemerscombinatie. Die heeft dan een jaar nodig om het ontwerp van het waterbouwkundige project met onder andere acht bruggen en twee sluizen verder uit te werken.
De schop gaat in het eerste kwartaal van 2011 de grond in. Vanaf 2015 kunnen klasse IV-schepen met drie lagen containers van de Maas richting Limburg varen.
Informatieavonden
Speciaal voor omwonenden en andere belangstellende worden op 12 en 13 april twee informatiebijeenkomsten georganiseerd in de Kentering in Rosmalen.