Havenbedrijf Rotterdam introduceert in de week van 20 april een nieuw digitaal informatiebord om binnenvaart tijdig te attenderen op ongewenste situaties in het Hartelkanaal. Door het aanleggen van de Hartelstrook nabij de Maasvlakte is de zuidelijke doorvaart van de Beerdam afgesloten. Door de sterke stroming bij eb in het Beergat is het soms niet wenselijk dat binnenvaartschippers hier op hun beurt wachten om naar de Hartelhaven te varen. Het Havenbedrijf wil dat de binnenvaart dit enkele kilometers eerder doet omdat daar minder stroming staat.
Het Hartelkanaal tussen de Suurhoffbrug en de Hartelkering is het enige gedeelte van de haven van Rotterdam dat niet is ontsloten door de radarposten van het verkeersbegeleidend systeem.
Mississippihaven
De ongewenste situatie ontstaat bij binnenkomst of vertrek van grote zeevaart van of naar de Mississippihaven. In voorkomende gevallen is het niet mogelijk om gelijktijdig scheepvaart vanuit het Hartelkanaal met bestemming Hartelhaven te laten passeren. Hierdoor ontstaat wachtende scheepvaart.
Om congestie en gevaarlijke situaties te voorkomen, staat nu – ruim voordat de binnenvaart bij het Beergat is gearriveerd – het digitaal informatiebord (havennummer 6046) met informatie over eventuele wachttijden in het Beergat, zodat de scheepvaart tijdig maatregelen kan nemen. Het informatiebord wordt bediend door de verkeersbegeleiders van het Havenbedrijf op de Verkeerscentrale Hoek van Holland